.

Jumaat, 14 November 2014

Try and error...

I love try and errror

Wah...gituh!!!

Serius, mengerjakan sesuatu secara try and error sangat mencabar kemampuan, kemalasan dan kedegilan aku!

Aku, sejenis manusia yang paling tak suka belajar dengan cara formal. Misalnya, belajar buat kek menerusi kelas baking. Belajar masak kuih talam melalui kelas bikin kuih-muih. Belajar grafik dengan ke kelas khas, oh tidak...confirm...ke laut.

Mungkinnya boleh LULUS kalau aku gigih (belajar dengan masuk kelas), tapi beberapa pengalaman lepas menyaksikan bahawasanya semua itu hanya bikin PEMBAZIRAN dari segi wang, masa dan tenaga.

Oh please...aku bukan jenis berkira bab mencari ilmu baru ni, cuma mencari titik senyawaan yang serasi buat diri sendiri. Ternyata, sistem belajar secara try and error lebih praktikal untuk sejenis manusia macam aku.

Banyak pelajaran dan pengalaman yang telah aku dapatkan daripada sistem try and error ni. Aku belajar computer selepas hampir menjahanamkan sebiji pc lama. Aku belajar aplikasi Photoshop, In design, Illustrator juga daripada menggodek artwork rakan sekerja di department grafik.

Aku masih ingat, suka sangat mengendeng member grafik (Amir) time dia buat layout. Sampai dia lemas, tension (nasib bukan stress tahap berat ekekeke)sebab aku asyik berdempek kat tepi or belakang kerusi dia hahahaha!

Memasak jugak macam tu. Aku lebih suka tengok program memasak daripada follow resipi. Aku juga lebih suka derhaka aturan resipi daripada follow step yang ditetapkan. Oh yang ni memang membabitkan modal lebih sikit.

Misalnya, aku try and error buat kek. Padahal aku tak pernah buat sekali pun dan tetap berani menderhakakan resipi. Hasilnya, tak mengecewakan (pastinya selepas 2-3 kali menjalani proses try and error) dan aku berjaya menghasilkan Red Velvet Cake yang sangat moist dan cream cheese yang superb (menurut member-member dan pelanggan yang order)!

Beberapa hari lepas, aku try buat donat. Sejenis gorengan (kuih goreng) kesukaan aku sejak kecil. Actually, aku panggil kuih gelang...bila dah tua ni baru gedik panggil donat. Wakakaka!

Aku try resipi daripada youtube (gudang sarat ilmu yang aku dapat sepanjang minat dengan sistem pembelajaran secara try and error ni).

Percubaan kali pertama, Alhamdulillah...GAGAL, tetapi boleh dimakan...ekekeke. Nah, bikinan kali keduanya syukur, LULUS dengan jayanya. Uolls boleh tengok gambar di bawah, bukti... try and error itu tak merugikan dengan syarat, kamu YAKIN!

Percubaan kali pertama, berhujung dengan 60% nyaris gagal . Iya, aku sedih sebab rupanya tak kembang macam dalam video yang aku tengok...tapi tak putus asa.
Hasil kali kedua, Alhamdulillah. Lulus...'bintatnya' bikin hati aku juga kembang-sekembangnya.

 Jangan, jangan sekali-kali terbawa perasaan takut untuk mencuba. Tiada istilah rugi. Apa pun, masing-masing punya sudut pandang. Ini cara aku belajar, cara kalian mungkin berbeza lagi. Terpulang dan aku happy, Alhamdulillah dengan sangat atas setiap langkah juga perkembangan yang aku dapati daripada sistem ini. Syukur.

Btw...apa-apa yang aku bebelkan di atas bukan membawa maksud nak menunjuk-nunjuk or mungkin bersifat naik lift tekan butang sendiri! Sekadar berkongsi pengalaman untuk orang yang belajar dari 0 ke ... menjadi orang, hehehe!





Mistakes are the stepping stones of Learning. 
One has to remember that every failure can be a stepping stone to something better.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan