.

Selasa, 4 November 2014

Banana Cake vs Sambal Sotong...



NI aktiviti selepas Subuh dan balik dari kerjaan.

Hujung minggu tu hari, ada beli pisang untuk buat goreng pisang makan dengan taburan cheese dan coklat. Hari ni, ada bakinya dan dah ranum sangat sampai semerbau bau satu ruang dapur. Maka, kenalah gigih buat sesuatu kalau tak memang jadi rezeki tong sampah! Huish...syaiton sangat perangai, 'kan! Jadinya, kita bikin kek pisang bodoh-bodoh. Bubuh apa aje yang ada dalam kabinet dapur.

Tak sampai sejam, siap dua biji kek. Alhamdulillah. Satunya aku hadiahkan kat orang sebelah rumah dan sebahagian lagi, aku hulur kat jiran tingkat bawah. Selesai, terus pergi kerja.

Bila sibuk proses bahan itu ini, tak terasa laparnya. Kebetulan, on the way ke tempat kerja pagi tadi sempat ngap 3 ketul kek pisang. Tak apalah, balik kerja boleh masak. So dari pagi sampai jam enam petang pulun kerja je, boleh balik cepat.

Sampai rumah lebih kurang 7.15 malam. Memandangkan tak ABC (Allah bagi cuti...hehehe), maka boleh terus masuk dapur. Dalam kepala dah awal-awal set nak masak sambal sotong. Lama jugak tak makan sotong, asyik ikan dan ayam je. Tukar seleralah malam ni 'kan.

Macam biasa, cili dan bawang semua aku dah kisar awal-awal. So, bila nak guna capai aje dalam peti ais. Kerja memasak jadi senang dan cepat, kalau semua benda yang disiapkan lebih awal. Biasa, bahan kisar yang aku buat boleh bertahan sampai 10 hari...insyaAllah tak masam, pucat atau busuk. Kadang-kadang, tak sempat 10 hari dah habis pakai.

Sambil tunggu sambal tumis kering airnya, tanak nasi. Bila sambal sotong siap, nasi pun dah masak. Alhamdulillah. Jam 8 malam dah boleh dinner. Iya, satu lauk je aku masak. Oh ye ada sebiji terung yang aku 'masak' atas nasi (time nasi tu kering airnya, aku letak terung kat atas...bila nasi masak, terung tu akan masak sekali...cantik je masaknya...senang kerja 'kan).

Syukur atas nikmat rezeki yang Allah berikan. Cukup makan, walau tak mewah mana. Tetap kenyang walaupun hanya satu lauk, paling penting tak membazir. Aku ni kadang, satu jenis lauk pun berhari-hari nak habis (sebab jenis tak reti nak bajet masak sikit-sikit, lagi satu hal...masak banyak sekali gus senang tak payah masak hari-hari).

#bananacake #sambalsotong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan