.

Isnin, 25 Februari 2013

Semerbak baumu wahai Kek Pisang ^_^....

Hari ni aku bercuti, ada temu janji perubatan. Hish tak ada la serius sangat, cuma pergi mencuba rawatan Akupuntur. Itu pun atas desakan kengkawan yang dah bosan dengar rungutan aku yang acapkali migraine. Migraine bukan calang-calang, selagi tak muntah hijau, tahan sakit kepala sampai berguling2 atas lantai...memang tak sah.
Kali pertama cuba rawatan Akupuntur-xde la sakit mcm yg digebangkan kengkawan aku tu. Hish...ok je, cuma ngeri skit bila tgk kat badan, leher, dahi dan bahu ada byk jarum. *PENGSAN*!!!
Memandangkan hari ni Isnin, jadi ramai orang di tempat rawatan dan aku pulak terdatang lambat. Hmmm...apa nak buat tunggu je la dengan tabahnya ^_^. Selepas selesai rawatan, terus balik rumah. Mengantuknya Tuhan saja yang tahu. So lepas solat Zohor, hajat hati nak lelapkan mata sejam-dua, tapi nan ado!

Bukan main bulat lagi biji mata ni. Hamboi...tadi bukan main menguap macam anak badak (anak badak pun takut tgk aku menguap agaknya). Dek tak boleh tido, aku pun masuk dapur (aktiviti biasa bila bosan...cari makanan!). Hmmm...nak makan nasi malas, bukak peti ais nampak pisang yang dah 'lemau'. Mulanya nak buat Jemput-Jemput Pisang, tapi bertukar menjadi Kek Pisang.

Dapur Anis...^_^
Di -Dapur Anis- dengan gigihnya aku menggodek bahan buat Kek Pisang versi moist. Sedap ooo...maklumlah sendiri buat 'kan, kalau sendiri tak puji sapa lagi la yang nak puji 'kan. Sekarang ni aku tengah tunggu adunan kek masak. Dah 41 minit, belum masak sepenuhnya. So, buat sementara ni aku tayang versi The Making Banana Cake dulu ye. Bila dah masak keknya aku update.

Eh, jap-jap...oven dah bunyi. Maknanya Banana Moist Cake aku sudah masakkk! Huhuhu...jap pi tengok sat apa rupanya. Ahah...kalernya sgt la menarik, huhu dah boleh tempek kat sini, tak payah nak update bagai *_*


The Making...Banana Cake Moist
Inilah rupa Banana Moist Cake. Now nak belasah dgn air sirap huhuhu *_*

Resipinya untuk Banana Moist Cake mudah saja:
Bahan:
1 cawan pisang lenyek
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh serbuk soda (bikarbonat)
1 cawan gula
1 cawan mentega
3 biji telur
1 sudu teh esen vanila
Sedikit perasa pisang-tak nak bubuh pun ok jek
Sedikit choc rice-kalau suka & tak bubuh pun ok jek, Uolls

Cara buat:
1. Pukul telur bersama esen vanila mentega dan gula sampai kembang.
2. Masukkan tepung, serbuk penaik dan serbuk soda. Pukul lagi sehingga sebati.
3. Akhir sekali bubuh pisang dan choc rice.
4. Tuang adunan dalam loyang dan bakar sehingga masak pada suhu 170 darjah celcius (yang ni ikut suhu oven masing-masing la ye).





Tiada ulasan:

Catat Ulasan