.

Rabu, 16 September 2015

Homemade roti canai lagi...

Masih dalam mood kegilaan meroti, tadi malam uli lagi doh roti canai untuk sarapan hari ni. Kalau sebelumnya dalam doh tu cuma bubuh air garam, tepung gandum dan air suam juga susu sejat. Kali ni aku try letak sebiji telur, guna air paip biasa dan uli lama sikit.

Hasilnya:-
  • Belum jugak gebu dan selembut makan di kedai.
  • Masih gagal menebar, jadi lapisan roti agak tebal. tapi tengah panas-panas tu memang layan je cicah dengan kuah kari atau gula.
Sambil melenyek (sebab tak pandai tebarkan, so kita lenyek2 sampai senipis boleh la)  tu, dok pikir nak mencari alas batu tebal khas untuk meroti, menguli keropok lekor dan lain-lain. Kemudian pikir pulak, dapur bujangku memang sempit mana nak ditala semua barang masak-memasak tu?

Adeh, time tu rasa memang rasa nak rembat sebiji 'banglow' 7 bilik, dengan dapur seluas sebiji rumah aku sekarang! Sayang sekali, tiadalah daya upaya nak mengadakannya. Hajat tu besar, tapi kemampuan terhad. Apa-apa pun, semoga ada rezeki daripadaNya. Mana tahu 'kan, tuah ayam nampak di kaki. Tuah aku siapa yang tahu...ngeeee ^_^

Dahlah, jangan membebel banyak. Layan je gambar roti aku ni ye. Oh, btw...hari ni aku buat #homemade #roticanaitelur cicah dengan kari ayam tanpa santan. Perghhh...Dia punya syahdu, Tuhan je yang tahu.

Doh yang dah 'masak' selepas lebih 1/2 diuli.
Dapat 9 ketui, cukuplah untuk makan sorang kan.
Serius cakap ni, tengah panas-panas ko layan...memang tak terasa ia adalah buatan sendiri. Macam makan kedai punya je hahahaha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan