.

Isnin, 14 September 2015

Homemade roti canai + Abah...

Petang semalam, entah ke macam mana boleh tergerak hati nak menguli doh roti canai. Mungkin sebab terbawa-bawa perasaan seronok makan roti canai waktu pagi berteman seorang pesara polis yang lucu lagi sporting yang membahasakan dirinya 'Tok Yusof', orang Pulau Mutiara. Fasih bercakap Jepun dan banyak ilmu bergurau ^_^

Terima kasih 'Tok Yusof, teman sarapan pagi sambil berkongsi lawak yang betul-betul melegakan otak ^)

Mungkin dek rasa seronok tu, membawa ke petang mood aku cukup bagus dan rajin semacam. Maka, terhasilkan #misisnapsqueen ni. Actually, ni lah pertama kali aku cuba buat #homemade #roticanai. Berpandukan resipi 'agak-agak', aku beranikan diri mencuba. Petang semalam cuma buat dohnya dulu, hari ni baru canaikan doh tu.

First try, memang gelak sorang-sorang kat dapur. Dapat resipi, "Ko agak2 je, nak detail aku tak reti. Mak aku main agak2 je, biasa orang dulu2 kan."

Ok tak pe, kita try. Tak try tak tau kan, resipi detail pun kalau tak try, salah teknik tak jadi gak.

Ok, aku izinkan geng blogger semua gelak secara berjemaah dan aku tetap nak tempek hasil first try kat sini hahahhaa.

Tak kisah kalau korang nak gelak berguling-guling pun, sebab aku sendiri gelak jugak hahaha.
Tadaaa...homemade #roticanai . Walaupun arwah Abah dulu buat dan jual roti canai. Tapi anak-anaknya haram tak belajar, sengal! Buat kuah dal pun tak reti, so mkn la dgn gula pasir hahhaa. Takpelah, biar lambat asalkan ada usaha nak cuba ye dak.

Hasil try:-
  • Kena uli doh lebih lama lagi, ni sy uli ikut suka padahal kena biar adunan lembut betul mcm doh donat tu.
  • Kena belajar tebar, ni aku guna dulang. So hasil tak nipis sgt.
  • Aku suka roti yg nipis dan ranggup, jadi aku lebih suka roti canai versi 4 segi. 
Nak gelak ada, nak nanges ada. Nak kutuk diri sendiri pun ada. "Abah, orang dah reti buat #roticanai sendiri☺️. Masa Abah ada orang tak ada keinginan nak belajar buat, sibuk kerja. Sibuk dgn kemarahan sendiri. Abah, di mana tumpahnya kuah dal kalau tak kat roti canai 'kan. Tapi hari ni orang buat roti canai ni makan dgn gula je. Orang belum reti masak kuah dal. Nanti orang belajar lagi dengan Pakcik Google."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan