.

Khamis, 8 Januari 2015

Apa susahnya buat cili jeruk home made...?

AKU, selalu kecik hati bila 'pesan'; "Kak, cili jeruknya nak lebih sikit ye." (tentunya dengan senyuman manis, 'gula-gula' free untuk si penjual...hehehe), tapi bila sampai rumah, bukak bungkusan...eh, lebihnya cuma 1-2 hiris je!!!

Terbaru, kejadian di psar malam Melawati. Sama seperti selalunya, bungkus mi, bihun atau kuey teow dengan pesanan, "Kak (atau abang...adik...pakcik...makcik), cili jeruknya lebih sikit ye.", dan bila sampai rumah...bukak bungkusan, cili jeruknya cuma ada 2 hirisan je! Kena lagi!!!

Jadi, minggu lepas (iya...ni cerita projek minggu lepas dan aku baru ada time nak update storynya hari ni...hehehehe...curang 'kan sama blog sendiri!!!) aku dengan gigihnya buat my home made cili jeruk!

Aku borong cili hijau RM2 di NSK, hiris ala kadar (alah, yang nak makannya aku je, bukan siapa pun...'ayat-ayat chenta orang malas'...gombal sangatkan...!)

Heran, kenapa sebelum ni aku tak gigih nak membuatnya padahal bukan susah mana pun. Tak sampai 15 minit, siap boleh isi dalam botol...setengah jam lepas tu dah boleh ngap! Hah...Apa susahnya buat cili jeruk home made??? Ceh...Dasar pemalas!!!

...dan malamnya, aku goreng kuey teow. Tak ada bahan penyeri sangat, yang ada cuma cebisan-cebisan daging cincang (yang aku saja beli untuk buat Asam Pedas, tapi tak buat-buat lagi) dan tiga keping fish cake yang dihiris-hiris dan tanpa sehelai / sepokok sayur pun (tak ada stock der, yang ada cuma pucuk ubi...nak goreng kuey teow pakai pucuk ubi? Mana maunya der!).

Perencahnya pulak, selain bawang yang diblend bersama cili kering, aku campak sos cili, kicap manis, sos tiram dan garam. Tak sampai 15 minit dah siap dan apa lagi, makan bersama cili jerukku yang tercinta. Rasanya, whoa! Awesome der!!! Hehehe...itu je cerita yang korang tak nak tahu pun...wakakaka!
Eh, korang nak try buat tak cili jeruk sendiri? Sukatannya aku main agak-agak je, so pandai-pandai korang 'lah ye.

Bahan: 
Cili hijau, hiris serong / bulat - boleh campur cili padi kalau nak pedas
Cuka makan, secukupnya
Sedikit garam
Sedikit gula
Air secukupnya

Cara membuatnya: 
1. Masak air (secukupnya) bersama cuka dan gula sehingga mendidih.
2. Tutup api, masukkan garam (time ni aku biarkan suhu air tu turun sikit baru masukkan garam, nak elak darah tinggi setiap kali masak apa-apa jangan 'masak garam'. Biasakan, lepas tutup api, turunkan suhu kepanasannya dan baru masukkan garam. Faham tak apa aku nak beritahu ni? Maksudnya, biar masakan korang tu cool sekejap...ala2 suam dan garam boleh hancur dengan kepanasan sederhana).
3. Isi cili dalam botol dan tuangkan air rebusan tadi. Tutup botol tu (time ni air rebusan dah ala-ala suam dah, so aku biarkan je cili tu terendam dalam suhu bilik. Ada orang celur sekejap dengan air panas, tapi aku lebih suka cara yang aku buat ni jadi cilinya tak terlalu 'masak'. Masing-masing punya cita rasa 'lah 'kan. ).

Selamat try ok...semoga berjaya dengan jayanya...*wink* (...please...izinkan aku pengsan seketika dengan menghayati kuey teow dan cili jeruk berenang-renang dalam perutku...Whoa...nikmatnya...!)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan