.

Isnin, 17 Ogos 2015

Hah, mereput awal...?

Susu, aku memang tak suka langsung. Tak suka sebab bau dan rasanya bikin meloya sepanjang hari, kembang tekak, senak perut dan segala 'penyakit' mengada yang datang secara spontan tanpa dibuat-buat.

Minggu lepas, waktu ambil stock ubat migraine di klinik, doktor tegur aku sebab berat badan menyusut, mata pucat dan kulit agak kering. Oh ye, aku juga kurang gemar minum air putih/air mineral ataupun air suam. Air tanpa warna memang aku allergic banyak...hahaha!

"Anis, kalau U tak nak mereput awal, baik biasakan tekak U minum susu. Carilah susu yang tak berbau dan rasanya boleh diterima tekak U. U kena set dalam fikiran U, kena minum susu supaya tulang lebih kuat. Badan lebih sihat," bebel Doktor Asmah sambil mencatat rekod kesihatan aku. Hmmm...!

Sayangnya, lepas seminggu barulah datang keinsafan untuk beli dan minum susu. Aku beli beberapa kotak susu berlainan jenama, 4 'nya tekak aku tolak terus tanpa kompromi. Tinggal 1 kotak, dengan penuh debar aku bukak penutupnya dan tuang dalam gelas. Oh, sebelum tu aku dah sumbat dalam peti sejuk biar sejuk supaya bau dan rasanya tak terlalu ketara...teori aku kononnya. Hahahaha!

Alhamdulillah, yang sekotak ni boleh diterima tekak dengan jayanya. Aku teguk sampai ke titisan terakhir. Rasanya tak terlalu berlemak dan sedap sebab sejuk...hehehehe. Jadi, inilah susu pilihan aku dan harapnya terus istiqomah minum sampai habis usia. InsyaAllah, Aamiin. Doakan aku ye, kawan-kawan ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan