.

Saturday, August 8, 2015

Cerita kahwin...

Hari ni cuti hujung minggu 'kan, so macam biasa inilah masanya nak berjimba dengan kengkawan yang asyik bising kononnya aku ni sibuk kalah menteri (ok...perkataan menteri tu agak sensitif/panas ketika ini di telinga aku...so, jangan cuba-cuba guna ye...Awas Lu!).

Sebenarnya, memang agak lama jugak aku tak keluar lepaking dengan depa. Banyak kerjaan nak buat, walaupun cuti ada aje yang nak digodek kat rumah termasuk buat stock bekalan makanan frozen. Biasalah, kerja tak tentu masa macam aku kena pandai guna waktu cuti.

Memandangkan hari ni memang aku set'kan untuk bersama geng jimba, jadi semua aktiviti masak-memasak ditangguhkan sampailah habis sesi berjimba-jimbaan.

Sepatutnya hari ni geng berjimba ada 3 orang, tapi salah seorangnya kena ikut suami balik kampung ada hal keluarga. Jadi, tinggallah aku dan S saja. Kami pilih lepaking di AEON Wangsa Maju je, dekat dengan rumah masing-masing. Kalau terlajak, taklah jauh sangat nak balik. Paling penting, parking murah. Makanan ada macam-macam pilihan. Hehehe...

Awal sesi lepaking, kami pilihan makan dan bersantai di KFC je. Senang, pilih tempat paling sudut dan kurang laluan budak-budak. Bukan apa, aku cepat migraine kalau nampak budak-budak berlari dan menangis. Mulalah rasa rimas satu badan. Erk..Sorry. Aku suka budak-budak tapi cepat rimas kalau jenis yang 'menggeletis' sepanjang masa. Hahahaha.

Kami memang geng tamak sos, kalau kasi sebotol pun boleh habis hehehe.
Sambil makan, macam biasalah sembang itu ini. Masing-masing berebut nak bercerita. Topiknya pelbagai, termasuk isu yang sedang hangat melanda negara ketika ini. S yang dalam perancangan nak menamatkan zaman bujangnya (dijangka awal tahun depan) dah mula seram sejuk memikirkan soal bajet.

"Kalau duduk di kampung, boleh jugak buat cara rewang. Pinggan mangkuk, dulang boleh pinjam dari surau atau masjid. Tukang masak boleh ajak sedara dan jiran terdekat. Ini, kita duduk di KL. Nak rewang macam mana kalau kawasan rumah pun sekangkang kera. Part makanan saja pun jenuh aku buat bajet, tak lepas-lepas ni. Belum lagi barang hantaran dan benda-benda lain," cerita S, sambil menguis-nguis pinggan berisi nasi dan dua ketul ayam yang masih tak luak mana.

"Mak aku pulak, nak adakan majlis lengkap dengan pelamin, khemah, siap dengan meja makan beradap sekali. Kau bayangkan, betapa sendatnya kepala aku ni," tambahnya lagi.

Aku hanya diam, memberi ruang dan masa untuk S meluahkan kerisauan di hatinya. Bagi aku, sahabat yang baik dan memahami bukan saja memberi nasihat, tetapi menjadi pendengar yang baik. Jadi, dengar dulu luahan hatinya. Harap lega sikitlah beban perasaan yang ditanggungnya.

"Kau tau 'lah, hidup lepas kahwin lagi banyak nak pakai duit. Lagipun, bakal suami aku tu bukan orang berduit sangat, lebih kurang aku je. Dia ada jugak cadangkan tangguh dulu plan kahwin ni, tapi aku fikir kalau tangguh pun bukan boleh selesai masalah. Umur aku pun bukan muda sangat, kalau boleh sebelum 35 tahun tu aku nak pencen beranak!"

Kata-kata S mencuit hati aku, kebimbangannya tu buat aku rasa macam aku ni dah terlambat sangat nak beranak-pinak. Hahaha!

"Cubalah bincang dengan keluarga kau baik-baik. Beritahu keluarga kau berapa bajet yang kau ada untuk majlis kahwin tu. Kahwin ni, sebetulnya kita buat yang wajib saja pun dah ok, tapi biasalah orang tua 'kan mesti nak tengok majlis kahwin anak dia meriah. Cadangan aku, kau buat solat tahajud, solat hajat dan bincang dengan keluarga baik-baik. InsyaAllah, kau nak buat benda baik 'kan, mesti ada jalan keluarnya," kata aku selepas S mendiamkan diri dan tekun menikmati ayam gorengnya.

Hmmm...Sejujurnya, kalau aku di tempat S pun mau migraine memikirkan bab kahwin ni. Bajet nak kahwin satu hal, dah kahwin pun satu hal jugak. Kalau tak kahwin, orang keliling sibuk bertanya. Macam-macam soalan yang depa tanya, macamlah urusan jodoh tu kerja kita. Kalau kita cakap belum sampai jodoh, kata depa kita memilih. Bila dah kahwin, sibuk pulak tanya bila nak beranak. Bila dah beranak, tanya pulak bila nak tambah anak. Hai...berapa banyaklah soalan dalam kotak rahsia depa nich???

No comments:

Post a Comment