.

Sabtu, 15 Ogos 2015

Aku, Dia dan Mamat tong gas...!

Kadang-kadangkan, serabut rasanya berurus niaga dengan segelintir peniaga Melayu ni. Ambil contoh part pengurusan masa, cukuplah. Macam kejadian hari ni, jam 10.30 pagi aku call penjual gas. Order gas tong 14kg. Memang kat rumah tak simpan stock gas, tak ada ruang.

Biasanya, aku call rangkaian Petronas je untuk order gas, tapi memandangkan penghantaran melalui mereka ni ambil masa antara 1-2 jam, jadi aku pun calllah peniaga gas lain. Waktu call, si peniaga ni beritahu akan hantar dalam masa 30 minit. Ok, senanglah hati dengan sekejap aje masa diperlukan untuk hantar gas 'kan. Kebetulan peniaga ni kata dia ada di kawasan berdekatan dengan rumah aku.

Setengah jam berlalu, kain yang aku mesin hampir siap pun tetapi tong gas tak sampai-sampai lagi. Ok, tak apalah aku kasi masa sampai jam 12 tengah hari. Waktu tu, perut dah macam-macam bunyi. Dah terbayang-bayang udang yang dibeli kat pasar tani awal pagi tadi. Nasib dah siang dan basuh bersih, simpan dalam peti ais.

Siap mesin baju dan jemur, tak sampai jua tong gasnya. Kerja aku, dok menjengguk ke tingkat bawah. Kot-kot si penghantar sesat ke block lain. Aku bagi lagi masa, sambil-sambil tu iron baju dan menggemas rumah. Dah siap semua, sekitar jam 1.45 petang, aku dah panas hati. Maka, aku pun call mamat tong tas tu. Tak dijawabnya, sms pun tak berbalas. Huh...Sakitnya tuh di sini...dalam hatiku. Darah dah naik ke kepala, tapi cuba jugak bertenang-tenang. Duduk diam-diam, sambil menggodek apa yang patut dirak buku.

Sedar tak sedar, dah 3.40 petang, tong gas aku tak jua muncul-muncul nich! Membara je hati ni. Dari janjinya 30 minit dah membawa ke 4 jam, bunyi tong gas pun haram!!!

Adakah ini namanya janji Melayu? Ke mamat tong gas ni sorang je yang janji ke laut macam ni? Dahlah hari Sabtu, aku ni sampai tak boleh nak keluar ke mana-mana dok tunggu dia mai. Jam 4 petang, aku call lagi. Langsung tak dijawabnya. Ke mana? Kemalangan di timpa tong gas? Hish...Aku malas nak jahat mulut, tahap kemarahan tu memang tak boleh nak tipulah.

Lapar + marah + geram + kecewa = Melayu, bilalah nak berubah guna pakai 'janji melayu' tu???

Akhirnya hari ni, gigihlah makan di luar. Malas nak fikir dah, esok-esoklah order gas kat peniaga lain. Harap tak kena 'main' lagi dengan 'mamat tong gas'!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan