.

Rabu, 24 September 2014

Kalau aku kaya (Part 1)...

RASANYA bukan aku seorang je yang pernah/ selalu berangan, "kalau aku kaya". Betul tak? Huish tak ngaku, takpe simpan rahsia Uolls tu...aku tak kesah hehehe!

Act, aku paling suka berangan-angan. Macam-macam yang diangankan. Berangan bukan keluar modal pun 'kan, so 24 jam boleh berangan (kekdahnya kalau dah 24 jam berangan je kerjanya, bilakala nak jadi kenyataan? Lu pikirlah sendiri!).

Malam ni payah betul nak lelap mata, semua serba tak kena. Boring belek phone, keluar bilik ngadap tv...biji mata tetap segar bugar. Hmmm...nampak gaya ada harapan tido lambat, bangun pun lambat (nasib baik ABC - Allah bagi cuti...hehehe).

Memandangkan mata dan badan tak nak beralah, akhirnya aku on laptop dan taip entry ni hehehehe. Hurmmm...kita back to the story, pasal berangan "kalau aku kaya' tadi. Yup, aku paling suka berangan. daripada angan-angan tu aku terjemahkan menjadi 'idea' untuk kesinambungan hidup aku dan sangat penting dalam proses bekerja (berangan ni memang salah satu part penting dalam kerja seorang penulis...ekekekeke...ini pendapat peribadi aku tau, tak membabitkan mana-mana penulis lain bahahaha).

Apa yang aku angankan? Aku berangan jadi orang kaya la...kalau aku kaya...macam-macam nak buat, semua benda nak ada lengkap dalam hidup...hehehe. Antara sesuatu yang aku nak ada kalau aku kaya? Hemmm... (jap...tempek gambar, sedap sikit nak bercerita ada inspirasi hahaha).

Kalau aku kaya; ni 'la ruang dekorasi ruang tamu idaman aku. Simple, tak serabut tapi nampak elegan sangat. Kombinasi warna pun sejuk mata, kalau dapat paduan merah-putih or purple-putih pun gempak jugak.

Kalau aku kaya; ruang santai dambaan aku yang macam dalam gambar ni. Ala-ala open air dan menghadap laut yang terbentang luas...saujana mata memandang gitu. Bayangkan, pemandangan indah waktu matahari nak naik dan turun...perghhh...sumpah, aku in love dengan sunset dan sunrise, tengoklah hari-hari pun tak jemu.

 
Kalau aku kaya; macam ni lebih kurang ruang 'movie time' yang aku nak'kan ada dalam rumah. Semua orang yang aku sayang dok berkumpul dalam ruang ni, gelak sama-sama, menjejeh airmata sama-sama, jerit sama-sama...pendek kata pakat bersama. Tak payah gigih nak keluar masuk panggung, kumpul semua kita dalam ruang ni...sambil makan yang enak-enak versi home made. Perghh!

Kalau aku kaya; memandangkan aku kaya 'kan...so setiap dua bulan or sebulan sekali mesti ada 'acara' dinner kat tepi pantai macam dalam gambar tu dan memandangkan juga aku ni kaya...kan kan...kan...so, rumah aku mesti dekat pantai...jadi tak ada ler masalah nak buat sesi ni setiap hari pun kan...Syorga sangat kan...hahaha.

Secara keseluruhannya, macam ni 'lah kediaman impian aku kalau aku kaya. Rasanya, angan-angan aku kaya ni versi biasa je 'kan...kan...kan...Uolls punya sure lebih hebat. Silap-silap ada kapal terbang sebiji depan rumah ekekeke.

... dan aku tak malu mengaku, memang hari-hari aku doa minta kekayaan daripada Allah. Minta kaya bukan semata-mata nak hidup selesa macam yang aku bayangkan tu...tapi cukup bermakna kalau aku dapat peluang berbakti kepada orang lain dengan lebih baik lagi. Kalau aku kaya, tak ada masalah untuk aku tolong siapa saja yang memerlukan...tanpa perlu fikir panjang soal bajet aku sendiri cukup ke tak.

Aku selalu sedih hati, bila hanya mampu tolong ala kadar je sedangkan keinginan nak menolong lebih lagi tu sangat meronta-ronta. Sangat membahagiakan bila dapat buat orang lain senyum kelegaan, keluar dari kepayahan hidupnya.

Aku dah lalui, betapa susahnya nak meneruskan hidup dalam keadaan serba tak ada. Nak sekolah tinggi berkira-kira, nak makan secukupnya pun tak mampu apatah lagi tolong orang. Jadi, sejak aku pandai berdoa...aku asyik mohon Allah beri aku kekayaanNya. Walaupun belum diberiNya, aku percaya Dia ada cara tersendiri untuk buat aku mampu merealisasikan impian aku. InsyaAllah. Aamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan