.

Sabtu, 27 September 2014

About moving on...

Aku baca kat fb post, 1. الحزن الهم  (sedih & dukacita), 2. الجوع (kebulur - lapar) dan 3.السهر (tidak tidur malam) antara 'tabiat' yang merosakkan badan.

Malangnya, semua tu memang aku selalu buat. Cerita-cerita yang dah berpuluh, berbelah, bertahun, berbulan, berminggu & berhari-hari pun aku masih semakkan dalam kepala...dalam hati. Kadangkala, seharian aku boleh bazirkan masa dok memikir kenapa, mengapa, sebab apa sesuatu benda tu jadi kat aku (padahal benda tu dah berlalu berzaman-zaman).

Bab kebulur tu memang selalu sangatlah jadi kat aku terutama bila kemalasan tahap gaban. Aku boleh dok menghadap laptop dengan seharian tak makan (sayangnya tak kurus-kurus, aneh-aneh je 'kan). Time makan aku memang tak betul dan tak bertime, kalau datang meroyan memasak - makan...memang melayan. Tak jadi kerja dibuatnya, bila malas...roti kering pun jadi!

Tak tidur malam...aku tak tahu kenapa, tapi memang payah betul nak tidur. Jam 3-4 pagi mata masih segar bugar. Time tu jugak banyak idea datang menyerbu...tak payahlah gigih pujuk mata suruh tidur, tak makan saman!

So apa aku nak buat, any solution yang Uolls ada untuk aku? Serius, aku nak ubah tiga benda tu...tapi aku tak tahu dengan cara apa. Pernahlah jugak beli ubat tidur, tapi aku tak berani nak telan selalu kang jadi macam mayat berjalan pulak!

Macam-macam cara jugak aku cuba, pi bercuti, masuk spa...dengar music relaxing, luah perasaan kat blog ni...makan benda berzat (hey...badan aku cukup zat pasal tu tak kurus2 hahaha), solat sunat, baca buku...semuanya dah aku buat. Hasilnya, sama macam tak buat apa-apa. Kesannya, aku payah bangun pagi (lepas Subuh asyik nak tidur balik, payahlah rezeki aku nak masuk 'kan). Migraine tak baik-baik, berat badan tak seimbang dengan ketinggian = gemS la tu!

Act, keadaan ni tambah teruk sejak empat tahun kebelakangan ni. Sejak2 aku hilang beberapa orang BFF...terutama dua orang ni (Selipar Jepun dan si Z). Arwah Selipar Jepun pergi secara tiba-tiba, tak ada sakit...tak ada apa-apa, semuanya macam mimpi. Si Z pulak, kami mangsa keadaan. Keadaan yang 'tak mengizinkan' untuk kami terus bertemanan dan dia memilih menghilang walaupun seharusnya tak perlu. Apa-apa pun, itu hak dia dan aku kena hormat (apa lagi yang aku mampu, 'kan).

Aku dah hilang dua insan penting dalam hidup aku...yang pernah sanggup buat apa saja untuk kegembiraan aku atas nama kasih sayang dan persahabatan.  Allahu Akbar, Dia saja Maha Mengerti betapa sukarnya menghadapi 'kehilangan' mereka berdua.

Sejak kedua-duanya 'hilang' dari hidup aku, semuanya jadi serba tak kena. Kucar-kacir, tapi aku tahu...aku kena redha...ini semua ketentuanNya. Macam mana aku jaga elok-elok, kalau Dia tak 'setuju' tak jadi jugak 'kan. Nak redha...kena ambil masa dan aku (dengan sangat) tengah berkompromi dengan masa untuk merawat segalanya. InsyaAllah. Doakan aku ye, kawan-kawan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan