.

Jumaat, 19 September 2014

Bila empat beradik datang 'memetir'...

Sekejapan, isi rumah rasa amat sunyi tatkala deruman enjin hilang dari pendengaran. Iya, dah balik empat beradik yang bertandang 3 hari 2 malam di rumah. Punyalah susah payah nak angkut mereka datang, tiga hari rasa macam tiga jam je.

Amni, Amzar, Amri dan Amiran, kalau datang rumah 'Umminya' memanglah riuh seisi alam. Memetir sana sini....jenuh nak tegur. Tiga hari jugak time makan aku tak betul, sibuk menguruskan keperluan depa. Mkn pagi, tengahari, petang, malam dan tengah malam. Penat, tapi seronok. Itulah keseronokan yang orang bujang mcm aku tak selalu dapat rasa. Hanya time cuti sekolah, itu pun kalau depa tak busy.

Ambil depa hari Rabu pagi, seharian biarkan mereka melepak kat rumah je. Makan tidur, main games. Apa lagi nak buat kalau dah duduk rumah bertingkat-tingkat. Anak ajak berjalan aku ngeri, maklumlah sekarang banyak sangat kes culik budak...budak hilang. Ngeri oi!

Aku tahu depa bosan, berkurung dalam rumah. Tak apalah janji depa selamat, biar bosan daripada kalau jadi apa-apa aku menyesal tak sudah. Lagipun bukan senang nak jaga empat orang sekali gus kat kawasan awam. Sekelip mata je apa-apa boleh jadi!

Khamis, aku plan nak bawak depa pergi Taman Tasik Titiwangsa. Sayangnya, depa kat bangun pukul 12.30 tengah hari. Mandi...makan...memetir sana sini dah pukul 2. Kat kawasan rumah ni pulak, kalau balik lambat tak ada parking. Jenuh pulak, kang. So, sekali lagi...depa layan movie kat youtube. Dari Upin Ipin...God Of The War...melalut sampai ke lagu kanak-kanak. Hahaha...kesian depa.

Malamnya, aku nekad bawak depa keluar saja sambil makan malam. Pukul 7pm depa dah bersemangat bersiap (sempat lagi aku buat lawak, main nyorok-nyorok konon dah tinggalkan depa).

Amri: Ummi...Ummi...?

Amiran: Ummi mana, takde da?

Amri: Ummi mandi kot...Ummi...Ummi

Amzar: Ummi dah keluar tak, tinggal kita da!

Aku dah tergelak2 belakang pintu bilik stor. Dekat 15 minit aku kepanasan tunggu depa cari aku dalam bilik tu, hampeh. Pakat dok gegar panggil...Ummiiii!

Akhirnya aku yang angkat bendera putih, muncul dengan muka sengih puas hati dapat merungsingkan depa. Bukan main ceria lagi muka Amri dan Amiran...hahahaha!

Tempat makan pilihan kami, restoran Upin Ipin. Aku pun tak tahu apa menu yang best, tapi sajalah beli jiwa depa. Upin Ipin memang kartun kegemaran depa, kurang-kurang ada kenangan best untuk depa.
Dalam restoran ni (Upin Ipin) menunya biasa-biasa je la...nak kata sedap tu atas cita rasa masing-masing. Memandangkan niat aku nak 'meraikan' anak-anak buah, so abaikan cita rasa peribadi aku. Macam biasa, aku biarkan depa pilih apa nak makan. Budak-budak tengok gambar semua sedap, semua nak sampai rambang biji mata. Huhuhu!

Amzar
Amri
Amiran
Dua jam jugaklah melayan perut masing-masing sambil nonton kartun Upin Ipin, itu yang melekakan depa sampai makanan pun tak habis. Hurmmm...on the way balik, singgah pulak beli jajan. Perut dah kenyang, tangan penuh jajan...balik rumah sambung memetir. Pukul 2.30 pagi baru senyap sunyi, huish gila depa ni dah pagi baru nak tido!

Hari ni, angkut depa p Giant sambil nak beli barang basah untuk masak tengah hari. Amri dan Amiran macam biasa usha' mainan. Aku abaikan...tak nak biasakan. Asal datang rumah ummi mesti 'rembat' mainan. Esok-esok kalau aku tak mampu, kesian sebab dah terbiasa. Biarlah depa nangis, kalau ajar mintak dapat...mintak dapat...esok-esok datang jumpa mak sedara sebab dapat 'habuan' je. Aku nak depa jumpa aku sebab kasih sayang...rindu dan nak bermanja, bukan mainan. Sesekali no problem....bukan satu kemestian nanti mak ayah depa gak yang susah. Aku pun tak nak 'pegang' depa dengan kebendaan. Paham tak maksud aku ni? Tak paham? Abaikan!

Balik membeli itu dan ini, masak makanan untuk depa. Simple je pun, pilihan Amni...Ayam Goreng dengan kicap manis Jalen. Itu je, senang gila. Amri, Amzar dan Amiran...ikut je la tak banyak hal. Senang 'kan jaga depa. Hehehe!

Itulah cerita sekitar tiga hari ni, tengah menaip ni...act aku rasa nak jerit kuat-kuat. Aku rindu depa...aku rindu suara-suara yang memetir gedik depa. Semuanya dah balik, entah bila ada masa nak datang lain (walaupun bukannya jauh sangat pun...tapi masing-masing ada jadual hidup 'kan).

Aku selalu harap, depa taklah cepat besar. Aku masih tak puas nak bermanja dengan depa, kalau dah besar esok belum tentu depa nak dipeluk. diajak bergurau dan bermanja...'kan! Hurmmm...aku yang selalu kesunyian macam ni 'lah. Bila orang datang rumah, riuhlah sekejap. Bila depa balik, bercakaplah dengan blog ni hah! Oklah...aku nak p layan air mata sat...Adios!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan