.

Sunday, August 31, 2014

Merdeka ke-57...

Gambar hiasan frm Mr. Google
Apabila berada di negara org, selain rindu org2 penting dlm hidup aku, meja kerja & #dapurkecikgua, keenakan makanan Msia selalu buat aku menggeletis nak blk Msia secepatnya.

Dgn gediknya, aku boleh terbau2 aroma #nasilemak bungkus daun pisang with #sambalbilis pedas meleleh, #roticanai with kuah kari + sambal, #tehtarik dan supercool #cendol . Dgn tak semena2nya, tak lena tido. Keluar masuk dapur mcm kucing hilang anak. Sengal2 ubi jadinya.

Alhamdulillah, Msia tahun demi tahun meraikan kemerdekaannya sebagai tanda penghargaan dan memperingati pengorbanan wira2 negara yg berjuang mendapatkan kebebasan serta keamanan buat anak cucu. Apakah kita benar2 menghargainya? Bukti?

Hakikatnya, apabila kita sendiri (segelintirnya) tak rasa 'kesakitan' utk mendapatkan sesuatu, kita selalunya bersikap santai, sambil-lewa kerana berada di zon selesa. Pastikah kita akan berasa selesa dan selamat selalu???

Kita tak mampu jawab, lebih tak mampu kalau kita tak turut menyumbang sesuatu utk menjaga keamanan zon selesa kita.

Kita adalah apa yg kita fikirkan. Jgn asyik persoalkan tanggungjawab pemimpin2 negara, kita sendiri juga ada tanggungjawab yg akan dipersoalkan nanti - paling tidak anak cucu kita.

Jadi, mari kita #samasama memaknakan kemerdekaan ini. Biar benar2 rasa, #disinilahirnyasebuahcinta kerana #iniMalaysiakita . Selamat hari #merdeka57 #Malayasiaku

No comments:

Post a Comment