.

Jumaat, 1 Ogos 2014

Ceritera Syawal...

Alhamdulillah. Selesai sebulan Ramadhan, dengan mcm2 pengalaman yg pastinya menjadi ingatan sampai bila-bila. Syawal tahun ni agak lari daripada kebiasaan, aku dapat bercuti lebih awal dan memberi waktu untuk diri menyempurnakan ibadah dengan lebih baik. InsyaAllah.

Tahun ni juga, semua kuih raya dan kek hasil buatan sendiri. Sebalang pun tak ada versi 'tunjuk2', puas hati walaupun penat, migraine dan nyaris semput (...biasalah faktor usia hehehe). Kuih raya bikinan sendiri pun taklah hebat mana, biasa2 saja dan yg penting sesuai cita rasa. Double Chocolate Chip Cookies, Semperit Susu, Biskut Cornflakes, Popia Nestum, Butter Cake, Red Velvet Cake dan Chocolate Cup Cakes semua buat sendiri tau, Uolls!


Ini biskut fav sepanjang tahun...
Bunga semperit tak berapa nak menjadi...lain kali jgn membaking time malas hehehe

Butter Cake yg simple tp habis paling awal.
Iya, aku buat yang simple2 je memandangkan buat sorang. Alhamdulillah, cukup2 utk dikongsi bersama Ma dan adik-adik juga diri sendiri. Itu kepuasan yang tak dpt diluahkan dengan kata-kata. Kepada yg biasa buat, sure faham 'kan.

Seronok beraya? Apabila semakin dewasa, erti dan pengisian Aidilfitri tentunya berbeza. Kalau bercakap soal seronok, jujur kata aku masih ternanti2 saat dapat berkumpul sepenuhnya dengan semua adik-beradik mcm masa kecil2 dulu. Walaupun persiapan raya tak seberapa, juadah tak penuh meja tetap seronok sebab semua ada bersama. Hurmmm...Semoga Allah perkenankan doa-doa aku suatu hari nanti. Aamiin.

Raya tahun ni mcm mana? Biasa je, yg agak luar biasa bila aku tak dpt solat sunat Aidilfitri gara2 flat dek serangan sakit kepala. Tak tahu apa puncanya, tapi sy syak sebab 'gas' durian kampung (walaupun hanya makan sebiji kecil je...byk kali aku pikir...serius...mcm tak logik, sebab kecil sgt buah duriannya).

Tiga hari sy melelong dek sakit kepala luar biasa, pergi klinik pun hanya diberi ubat tahan sakit yg biasa aku ambil. Tak jalan jugak, letak minyak angin lagilah...jadi aku byk baring je, malam raya aku gigih 'kan jugak buat persiapan apa yang patut terutama buat rendang dan nasi impit (apa kata dunia tima raya tak ada rendang-ketupat/nasi impit??? Dah la lemang tak mampu nak buat sendiri...). Syukur, menjadi jugak nasi impit, rendang ayam, bihun sup dan lain2.

Hah...kecik je buah durian kg ni tp gasnya perghhh...
Isi durian kg...tetapi bukan byk ni yer aku mkn, sebiji durian yg aku  mkn tu tak sampai 5 ulas pun...
Aku  memang suka panjat pokok, apa lagi kalau pokok tu berbuah hehehe

 

...dan gara2 syak punca sakit kepala tu sebab 'gas' daripada durian kampung,  aku ngeri nak mkn durian sepanjang raya (...sedih ooo...dahlah musim buah durian, dapat bayangkan tak kesedihan aku tu). Kalau ikut hati memang nak balun je, tapi aku takut kalau sakit nanti menyusahkan orang (kesian org nak beraya). So, sebaiknya jangan cari pasal...tahanlah nafsu nak balun durian byk2 tu. Sebagai gantinya, aku pulun manggis, rambutan, rambai yg berbuah lebat keliling rumah.

Hurmmm...itulah cerita raya aku tahun ni. Taklah istimewa dan menarik mana pun. Apa2 pun syukur atas nyawa kurniaan Ilahi. Masih terus bernafas dan dpt bersama umat Islam seluruh dunia menyambut Syawal yg mulia.

Oh, bersempena Syawal nan mulia ni, aku nak mengambil kesempatan ni memohon kemaafan zahir dan batin sepanjang perkenalan kita di ruangan ni. Semoga Aidilfitri merapatkan semula silaturahim antara kita. Aamiin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan