.

Isnin, 21 Julai 2014

Ramadan kian beranjak pergi...

Gambar ni view dari bilik belakang rumah aku...setiap pg dan petang ni pemandang yg aku nampak. Allahu Akbar, terima kasih Allah kerana memakbulkan impian aku nak tgk #langitpetang hari-hari.
Hurmmm...kita nak raya tak berapa hari je lagi 'kan. Sekejapan je sepurnama Ramadhan, setahun tunggu...pejam celik...sebulan berlalu. Cepatnya masa meninggalkan kita dan betullah..."Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.(3)" Al-Qur'anul Karim; Surah Al-'Asr (103) ayat 1-3)

Serius, aku paling suka Ramadhan, rasa damai, puas dan gembira nan tiada taranya. Sukar diluahkan melalui kata-kata. Penat, lapar dan dahaga tak terasa...5.30pg-7.30ptg terlalu pantas berlalu. Sedar tak sedar, sehari demi sehari Ramadhan beranjak pergi.

Apa-apa pun, Alhamdulillah. Tahun ni perjalanan Ramadhan yg aku lalui bertambah indah. Kalau tahun2 sebelum ni asyik berkejar masa yg tak menentu, sampai rumah selalu sgt melepasi waktu berbuka. Lepas sahur sibuk nak cover tido, kendian pening2 lalat bgn Subuh...terus pecut 'si kecil molek' aku ke pejabat. Time kerja pulak, memang tak kira hang puasa ke tak...redah semua. Berpanas, berhujan...angkut baju bila ada photoshoot...gigih proses bahan dan buat call walaupun perut tgh berdondang syg...huish...betul2 mencabar kemampuan dan kesabaran.

...tetapi dunia kewartawan itu tetap sebati dan serasi dgn diri aku sampai ke hari ini. Tak pernah sekali-kali berniat nak tinggalkannya. Cuma sekarang, pengurusan masa lebih baik...teraturlah berbanding sebelumnya. Aku lebih suka dengan jadual kerja sekarang, paling penting urusan 'bertemu' Allah terjaga. Setiap pagi ada waktu utk Dhuha dan lain-lain. Alhamdulillah. Terkurang sana sini, itu biasa. Pentingnya, kena yakin semuanya milik Allah. Allah knows better.

Sekarang, selain bertugas menyumbang artikel utk web portal www.inspirasimagazine.com , ada tempahan cake dan cookies juga sebagai sumber pendapatan sampingan. Alhamdulillah. Ini jalan yg aku pilih, semoga mendapat redha Allah. Aamiin...Aamiin...Aamiin.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan