.

Sunday, July 27, 2014

Pabila mata kuching depan mata...

Petik dari tangkainya, ngap masuk mulut. Syorga nikmatnya...

Asyik cerita pasal puasa/raya...meh kita tukar topik kejap. Kita cerita pasal...hah...pasal buah kesukaan masing-masing. Kalau tanya aku, memang aku suka makan buah, terutama buah-buahan tempatan yg di tanam sendiri. Nikmatnya lain mcm bila dapat petik dan makan bawah perdu pohonnya. Aduhai...syorga dunia yg sgt lazat!

Oh ye...ni cerita beberapa minggu sebelum Ramadhan, waktu kunjungan mengejut ke rumah sorang teman di JB. Asalnya, kami pergi melepas hajat (memancing) kat Kuala Sedili. Tangkapan idaman, sotong...tp tak muncul2 sotongnya. Karung kami penuh dgn ikan pelbagai jenis, tapi jenis sotong tak ada!

Dari Kuala Sedili, kami singgah rumah orang tua member ni. Kami sampai jam 10 pagi, jadi sempatlah aku menikmati keindahan sekeliling rumahnya yg penuh dgn mcm2 pokok buah termasuk buah mata kuching.

Aku bertuah sebab buahnya dah mula masak, jadi boleh petik dan makan. Allahu Akbar, sgtlah manis dan harum bau isinya. Beza betul dgn yg beli di pasar malam, pasar tani atau pasar raya. Sungguh berbeza pabila mata kuching depan mata huhuhu ^_^

*p/s: aku tak berani nak tapau buah ni bawak blk KL, walaupun tuan rumah dan tuan tanah berkali2 offer. Kata si member, tahun ni baru menjadi buahnya...tahun lepas tak seberapa. Jadi aku pikir, tentunya tuan punya teruja nak makan anak-beranak. Maka, tak berapa manis kalau aku sibuk nak angkut bawak blk hehehehe.


No comments:

Post a Comment