.

Thursday, July 24, 2014

Cerita si buah melaka...



Kejadian tadi, di kedai runcit:

Aku: Dik nak kelapa parut sebiji, nak isi putih aje ye. Jgn sampai kena tempurungnya. Akak nak buat kuih Buah Melaka (...muka ada senyum manis).

Adik jual kelapa: Ala kak, bila dah jadi kuih mana nampak putih ke hitam. Dah dilapis2 tak nampaklah. (Muka ada poyoS)!

Aku: Apa yg lapis2?

Adik jual kelapa: Kuih akak nak buat tu ler, bila dah kena lapis mana nampak pun kelapa tu putih ke hitam. (Muka still poyoS + bibir dicebik, sumpah x hensem!)

Aku: Bila kala pulak buah melaka tu orang buat berlapis2? Yang dilapis2 tu namanya kuih lapis, bukan buah melaka!

Budak jual kelapa: (Sambil garu2 kepala, tinggal phone terus ke bakul kelapanya. Muka senyum simpul ala2 kena ngorat.)

* Kamu pernah mkn buah melaka ke tak, dik oiii!

Buah melaka yg dibuat dgn tangan sendiri, nikmatnya lain macam. Tak percaya, cuba buat!

Dok rumah bertingkek2 bukan alasan x boleh bercucuk tanam ye hehehe


 Nah, resipi Kuih Buah Melaka:-

Bahan2:
Tepung pulut secukupnya (* anggaran bahan uolls sukat sendiri la ye, sebab aku pun main terjun je)
Sedikit air kapur (kapur yg mkn dgn sirih tu
Air perahan daun pandan secukupnya
Sedikit garam halus
Inti gula melaka secukupnya
Kelapa muda parut secukupnya (kalau suka, boleh gaul dgn sedikit garam halus)
Air rebusan secukupnya

Cara membuatnya:
1. Bancuh tepung pulut bersama air kapur dan air perahan daun pandan. Uli sehingga tak melekat pada jari.
2. Bulat2 'kan adunan sebelar guli (ikutlah besar mana yg uolls nak...), pecit bahagian tengah, masukkan inti gula melaka. Bulatkan semula.
3. Rebus buah melaka sehingga masak (apabila buah melaka dah timbul, maknanya dah masak...boleh angkat, letak dlm pinggan berisi kepala muda parut. 

*p/s: Ada jugak org buat mcm ni, kukus sekejap kelapa parut dan garam halus dgn beberapa helai daun pandan, baru gaul dengan buah melaka. Macam2 versi, boleh buat ikut suka...aku buat cara mudah sebab aku nk makan tapi malas nak meremeh-temeh hehehe ^_^

No comments:

Post a Comment