.

Khamis, 1 Mac 2012

The making of dadih mangga...

Dadih? YupS, walaupun x minat sgt makan tp entah kenapa mlm ni teruja nk buat. Aceli brg2 nk buat dadih dh sebulan dok menjanda kat tepi dinding bilik bakery. Cuma mlm ni ada vitamin R nk masuk cooking zone...hihihi

Sok Jumaat, so aku pk cantik gak kalau 'belanja' kengkawan kat opis pencuci mulut buatan sendiri. X kisahlah kalau ada yg x suka, kalau rasa sedap mkn...kalau x sedap bg komen positif sudah. Aku ni jenis x kisah sebenarnya, org je suka pk yg bukan2 pasal aku. Pelik? Aku ke derang? Ah! Abaikan, semua tu tak penting skrg. Skrg yg penting mcm mn nk buat dadih utk kali pertama-x pernah seumur hidup buat dadih sendiri.

Resipinya dah aku 'cilok' awal2 'rumah' Mr. Google & Puan Yahoo, so x de masalah. Masalahnya skrg mcm mn nk mulakan langkah pertama? Oleh krn mlm ni ada sikit angin perasan, so aku pun 'verangan' la buat dadih ikut resipi menggunakan serbuk agar2. Sgt simple, tp x tau la menjadi ke tidak!

Kalau rujuk resipi bahan semua dh lengkap. Apa yg diperlukan? Depa suruh sediakan serbuk agar2, susu cair 1 tin, gula (secukup rasa), air (aku bantai air mineral hahahaha) & perasa (ini pun ikut suka hati nak letak perasa apa janji suka rasa tu la)...oh satu lagi, api drpd dapur gas or dapur kayu hahahahaha

Marilah mendadih wahai member2 blogger sekalian. Jgn dok copy resipi jek, buatnya tidak (mcm aku hahahaha). Dah, tak nk meraban byk2, kita layan gambo2 yg aku snap kat bawah ni ye (bz sungguh, satu tgn nk pegang iphone, 1 tgn lagi utk kerjakan bahan2 dadih ni...demi blog yg dah bersawang nih) hahahaha. Dah JomS!!!

Mula2 kasi potong dadu isi mangga
Lebih kurang mcm ni la bentuk dadu ciptaan aku hahaha
Nyaris tinggal setengah mangkuk sebab mulut sibuk meratah hahahaha
Buat kerja ditemani Yuna ;-)
Tinggal biji jek sapa nk???
X caya Yuna teman aku buat dadih, ini buktinya wakakakaka ;-P
Air, gula n susu sudah terjun dlm periuk
Sudah berubah kaler kuning, ohw i likey
Comel2 susun dlm bekas, bersama isi mangga ...yummy
Tunggu dadih jd pejal n bole la ngap hahahhaa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan