.

Isnin, 18 Januari 2021

Tersaing

 Sejak dari kecil, aku tak pernah rasa nak bersaing atau rasa tersaing dengan orang lain. 


Kenapa?


Entah.


Aku masih ingat, aku tak berminat untuk bersaing dengan sesiapa. Hinggakan, apabila ada orang provo aku secara membandingkan diri aku dengan kelebihan, kepandaian atau kecekapan orang lain, aku cuma rasa sedih tetapi masih tak teringin sahut cabaran dan bersaing.


Aku tak suka.


Paling jelas, aku tak suka keserabutan keadaan apatah lagi emosi. Aku cepat penat dan akan larikan diri dari keadaan itu.


Memang, tak bagus untuk aku.


Tetapi, aku yakin dengan cara sendiri. Aku akan dengan sendirinya bangkit dan perjuangkan apa-apa yang aku ingini. Dan bukannya sebab rasa tersaing atau mahu bersaing. Aku tak minat bersaing atau menyaingi sesiapa, tak peduli siapa pun dia.


Aku cuma akan buat apabila aku nak buat.


Sebab itu kalau ada sesuatu yang viral, misalnya masakan, barang atau apa-apa saja yang kecoh diperkatakan orang, aku tetap di posisi sendiri.


Kadang ada orang cakap, "Kau ni lambatlah, benda ni dah berzaman viral dan kau baru nak cuba?"


Serius, aku sikit pun tak kisah. Aku buat dan cuba sebab memang aku nak, bukan sebab terpengaruh.


Ya, perkataan yang tepat dan sesuainya adalah aku sejenis manusia yang tak mudah terpengaruh. Misalnya, di fb, riuh orang post dan viral fasal periuk tekanan Noxxa. Sana sini bercerita dan berkongsi resipi dan ini bukan benda baru. Sudah bertahun viral, tetapi baru tahun ini aku rasa nak beli.

Sampai keluar bentuk terkini, barulah  rasa nak beli. 

Dari periuk Noxxa lama ni lagi dah viral.


Breadmaker (BM) Noxxa, setahun dua ni orang gegar share macam-macam resipi menggunakan BM itu, dan aku senyum saja sebab aku sudah pun membelinya sejak 10 tahun lepas. Padahal waktu itu tak ramai guna, tetapi aku beli dan sudah cuba macam-macam resipi menggunakan BM tu.

Tahun 2010, aku beli breadmaker Noxxa jenis ni. Waktu itu belum viral, aku beli sebab senang nak uli roti, tak perlu guna banyak tenaga. Macam-macam resipi sudah cuba khususnya roti, kek dan biskut. Sekarang lebih pada buat bakar ayam dan kambing.

Setahun dua ni, viral breadmaker ni. Macam-macam resipi orang kongsi dan ramai teruja nak beli dan cuba resipi dikongsi.


Macam aku katakan tadi, aku tak suka keadaan di mana ada perasaan mahu bersaing. Serius, aku lemas. Aku lebioh teruja bersaing dengan diri sendiri. Membandingkan kemampuan aku dari tahun-tahun sebelumnya dan tahun sekarang juga akan datang.


Aku lebih bersemangat ke arah itu. Ya, bersaing dan cabar diri. Uji kemampunan sendiri, itu yang paling aku suka.


Ada orang lebih bersemangat apabila disaingi dan bersaing.


Tetapi aku, sebaliknya.


Cara masing-masinglah. Cara kita tak semestinya sama, walaupun arah mungkin tuju serupa.


Tak gitu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan