.

Ahad, 17 Januari 2021

Cinta Atau Suka? Bezanya, Nipis



"Macam mana nak tahu perasaan kita kepada seseorang itu 'sifatnya' cinta atau sekadar suka?"


Jujur dan logiknya, secara peribadi aku berasa tak layak nak beri jawapan (apatah lagi jawapan tepat dan pasti) berkenaan soalan di atas.


Sebab, beberapa waktu dulu, aku sendiri keliru antara dua rasa itu. Aku tak pasti, apa yang aku sedang rasa itu sekadar hanya suka atau sudah pun terlanjur masuk ke fasa 'jatuh cinta'. Sungguh, aku tak tahu dan tak boleh nak membezakannya.


Cumanya, sejauh pengalaman aku (waktu itu), kalau sudah masuk fasa cinta, perasaan dan emosi aku menjadi sangat unik dalam menghadapinya.


Berbanding suka, tahap kesungguhan aku tak sepadu mendepani cinta. Faham tak apa aku cuba katakan ni? Tak faham? Tak apa...😁😁


Tetapi, apabila ditanya macam mana nak membezakan dua perasaan itu, aku tak mampu nak memberi jawapan yang sesuai apatah lagi tepat untuk orang yang bertanya jadikan sebagai panduan atau rujukan.


Perasaan itu kau saja tahu, rasanya bagaimana. Macam makan nasi ayam, 10 orang makan, pastinya review mereka berbeza walaupun hidangan sama.


Bagi aku, secara peribadilah 'kan, suka subjektif. Aku suka lelaki pendiam, tak banyak cakap tapi rajin dan  bijak. Suka aku ni boleh berubah menjadi cinta kalau kena gayanya. Dan perasaan suka aku itu boleh menjadi sekadar suka... Suka berkawan, suka tengok atau suka bekerjasama. Sebab, aku suka sikap dia. Dia memenuhi kriteria yang aku suka iaitu pendiam, rajin dan bijak.


Cinta pula, sejauh pengalaman aku sebelum ini, ada beberapa sikap dia yang aku tak suka dan tak boleh terima langsung. Tetapi aku masih 'melekat' dengan dia. 


Misalnya, dia pendiam, tak banyak bunyi sangat. Rajin dan bijak, tetapi dia masuk kategori lelaki 'sejuk'. Letih nak panaskan keadaan, sampai tahap kebanyakan masa aku terpaksa jadi badut untuk ceriakan keadaan. 


Serius, aku stress teruk dengan sikapnya itu. Tetapi, anehnya, aku masih 'melekat' dengan dia. Masih rindu dia, tak boleh tak tengok muka dia. Mesti nak bercakap-cakap dengan dia, mesti nak tahu setiap perkembangan dia.


Walau kedinginan dia buat aku jadi beku, tetapi perasaan... emosi aku tetap hangat untuk dia. Aku tak nampak orang lain yang lebih sesuai kecuali dia.


Beza pula dengan orang yang aku suka. Dia kepit orang lain depan aku, emosi aku ok saja. Nampak gambar dia bersama perempuan lain di media sosial, aku siap menyakat dia lagi. Dan paling penting, hal itu tak mengganggu emosi atau tumpuan aku.



Pun begitu, tafsiran aku berdasarkan pengalaman sendiri ni tak sesuailah untuk orang yang bertanya soalan di atas tu jadikan panduan dan rujukan. Situasi perasaan dia pastinya berbeza.


Ada situasi, perempuan dan lelaki, boleh berkawan baik (bff) tanpa perasaan cinta. Pada suatu keadaan lain, hubungan - kawan baik (bff) itu boleh bertukar menjadi sebuah hubungan cinta. Jatuh cinta dengan kawan baik sendiri, banyak sudah terjadi dan bukan sesuatu yang aneh.


Cinta dan suka, apa bezanya? Kau orang boleh komen?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan