.

Sabtu, 10 Oktober 2015

Seronok ke sendirian...?


Ada orang cakap kat aku, "Seronoklah You 'kan, hidup sendiri. Tak banyak komitmen, selesaikan hal hidup You je...lain-lain tak perlu ambil tahu!"

Aku diam mendengar tanggapannya...Hmmm, mudahnya dia 'membaca' hal hidup aku. Bagi dia, hidup aku nampak mudah, simple dan tak banyak ragam. Mungkin tak serumit hidup dia, barangkali. Cik kak, hidup siapalah yang tak ada komitmen? Sama ada ko hidup sendiri atau berdua, bertiga, berlima mahupun bersepuluh, komitmen sentiasa ada. Bezanya, banyak mana...seserius mana komitmen tu.

Memang aku tak ada anak yang membuat hidup aku kelam-kabut setiap kali nak berpergian, sama ada ke tempat kerja atau ke mana saja, tetapi itu tak bermaksud mudahnya untuk aku bergerak ke sana sini. Tak juga membawa maksud, aku senang hati nak ke mana saja. Mungkin langkah lebih panjang, tetapi halangan tetap ada. Kalau tak ada, agaknya dah lama aku travel ke sana sini. Merantau ke negara orang untuk beberapa tahun, barangkali.

Kadang, aku selalu teremosi apabila orang pandang remeh hal hidup aku. Ayat-ayat macam; "Alah, ko senanglah bukan ada siapa nak dijaga!", "You bolehlah, dapat gaji semua masuk poket sendiri...tak susah nak berkongsi dengan suami!", "Kalau aku jadi ko, dui gaji aku sure selalu habis pergi travel je!"... Ye, antaranya macam tu bunyi tanggapan mudah mereka berkait hidup aku.

Aku senyum saja, malas nak kata apa-apa. Aku sedar, hanya diri sendiri tahu apa yang kita lalui. Orang lain hanya nampak luaran saja, bukan salah mereka. So, abaikan saja. Emo pun pendam sajalah, jangan tunjuk nanti diri sendiri nampak bodoh sebab mereka bukan nak faham. Silap hari bulan, kita pula dikatakan poyo...tak bersyukur. Manusia, biasalah. Macam-macam 'kan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan