.

Rabu, 7 Oktober 2015

Homemade Kek Sarang Semut...


Kejadian jam 3 pagi, ni la aktiviti penyelamat bila tak boleh tido. Mula-mula nak buat butter cake tapi butter pulak x cukup. Dkt 10 minit berdiri tgh dapur, last dapat idea bikin ‪#‎keksarangsemut‬ a.k.a ‪#‎kekgulahangus‬ . Lama jugak tak buat kek ni, sebab nak kena peram bagai...sgt malas.

Dek terlebih vitamin R + layan movie kat playbox, berjalan lancar aktiviti ni. Hasilnya nanti petang sikit kita potong eh. *walaupun tgh rajin tetap malas nak setting mixer, so gua guna blend jek. Orang malas selalu byk idea #‎dapurkecikgua‬


Nampak kejadiannya naik cantik, rupa di dalam tak tahu lagi. Harap ada semut2 sudi buat sarang masa peram tadi. Sabarlah hati, petang kang kita buat keratan rentas ye.

Bahan untuk buat kek ni mudah je, stepnya pun simple. Cuma, antara rajin dengan malas je, berlumbalah korang tengok sapa menang...hahaha ^_^ 

Ni aku tempek bahan keperluan untuk buat kek sodap neh;

Bahan: 
1 cawan gula*
1 cawan air*
2 sudu besar mentega*

Semua bahan bertanda * tu korang masak, carannya kena masak gula dulu sampai likat dan berubah warna keemasan. Kemudian masukkan air, slow-slow kang meletup kena tangan/muka korang yang licin suci tu. Bila dah sebati semua, padamkan api dan masukkan mentega. Kacau sampai mentega cair, sebati dengan air gula hangus tu. Sejukkan.

Bahan kering:
1 cawan tepung gandum*
2 camca teh soda bikabinat*
1 sudu besar baking powder*
Sedikit garam halus* 

Semua bahan bertanda * tu korang ayak bersama dan gaul sebati (lepas diayak tu).

Bahan mixer: (tang ni aku guna blender je, malas nak setting mixer)
3 biji telur (pastikan korang basuh bersih kulit telur tu, kang makan taik/bulu ayam)
1-2 camca teh esen vanila
1 cawan susu sejat manis

Mula-mula blend/mix telur dengan esen vanila sampai kembang. Kemudian masukkan susu sejat manis, mix lagi sampai sebati. Time ni aku blend berkali-kali sampai adunan nampak putih sikit.

Ok, sekarang korang boleh tuang bahan yang diblend/mix ke dalam campuran tepung tu. Gaul rata dan sebati. Selepas tu, masukkan bancuhan air gula hangus. Gaul sebati lagi. Cara aku, aku tapis adunan kek siap-siap dalam acuan/loyang kek (aku tak perap dalam mangkuk adunan sebab takut tergodek adunan masa nak tuang, kang terkacau sarang semut tu tak menjadi pulak sarangnya). Kemudian perap 2-3 jam. Nak bakar nanti, setkan oven ikut suhu oven korang. Suhu oven aku, 170 darjah masak 30-40 minit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan