.

Selasa, 28 Julai 2015

Homemade Nugget...




Cuba teka, apa jenis makanan yang aku buat kat atas tu? Hehehe...Namanya, nugget homemade. Dek banyak sangat cerita-cerita tak best pasal nugget segera, jadi satu hari aku gigihkan diri buat sendiri. Taklah payah mana, cuma takut-takut tak menjadi je hahaha.

Memandangkan kakak aku kata tak bagus guna ayam kisar segera yang ada kat pasaran tu (sebab bercampur dengan lemak), jadi aku gunakan isi bahagian dada ayam. Gigihlah potong dadu kecil sebelum dikisar halus.

Bahan lain ikut suka sebenarnya, untuk pertama kali cuba ni. Aku gunakan bahan mudah je, daun bawang, kepingan cheese, telur, lada hitam, gula, garam dan sedikit bawang merah yang dicencang halus. Memang senang je membuatnya, campur semua bahan dan gaul sebati.

Ada orang, dia buat versi kukus dulu baru digoreng. Aku pulak, memandangkan kaya zat 'M', makanya aku terus je terjunkan adunan dalam kuali dengan minyak penuh. Rupanya ada akan-akan cekodok berbentuk bujur. Kalau versi kukus tu bolehlah potong 4 segi, nampak la cantik sikit.

Sorry ye, gambar versi dah siap goreng tak sempat snap. Siap goreng je masuk mulut, memang juicy, ranggup di luar, lembut di dalam. Memang puas hati, tapi next time aku nak campak hirisan cili padi. Baru best sikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan