.

Khamis, 7 Mac 2013

Tika...

Foto: Google

Wahai teman,
Maafkan… jarak menjauhkan kita dan aku tahu aku terleka. Tanpa sedari kau telah berlalu. Pergi tanpa pamit walau sepatah kata. Tatkala dicuit rindu, baru aku sedar,  baru aku perasan, dalam hati terdetik, 'eh..mana kau?'

Wahai teman,
Kau menghilang, tiba-tiba kenangan  kita  menyapa … rasa kosong,  penuh kekosongan. Sepi dan sunyi… Aku cari kau  merata-rata, akhirnya aku jumpa. Kini kita dicampakkan ke tempat yang berlainan, kita leka dengan dunia  baru. Kita dengan kehidupan yang serba berbeza.

Wahai teman,
Aku malu untuk memula bicara, takut mengganggu. Mungkin kau pun fikir begitu. Lalu, hari berganti hari, kita terus menyepi tanpa kata. Hubungan  kita makin berantakan,  ada rahsia antara  kita. Aku dan kau mendiamkan diri.

Wahai teman,
Aku sedar,  tanpa aku, kau  masih boleh berdiri, bergelak ketawa seperti waktu kita masih bersama. Aku andaikan, kau sudah temui pengganti. Tak mengapa, selagi aku tahu kau bahagia,  aku puas walau kita tidak bersama. Tidak lagi berkongsi cerita, canda dan tawa. Walau kita di laluan berbeza, kau tetap sahabatku selamanya.

Wahai teman,
Memori kita tika bersama akan sentiasa  tersemat indah di dalam hati dan ingatan. Senyum waktu itu masih tergiang-ngiang di ruang ingatan. Hangatnya kasih sayang yang kau curahkan, masih segar dalam hati. Pesan dan kata-kata kau selalu menjadi api yang membakar semangatku setiap kali aku mahu rebah.

Wahai teman,
Bukan salah siapa-siapa, cuma kadangkala kita terleka.
Bukan juga salah si jarak, kerana kita sendiri khilaf.

Kita leka dan khilaf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan