.

Monday, January 2, 2017

Merai sahabat...

Lama betul sahabat sorang ni tak datang rumah. Kelmarin dia sms kata nak singgah rumah, bawa anak dan isteri sama. Gumbira betul, macam biasa dia 'order' #nasiberlauk #gulaiikantongkol dan #sambaludangpetai. So, pagi lagi dah berperang kat dapur. Pencuci mulutnya nanti cuma tembikai dan puding jagung.

Mula-mula masak yang susah dulu, Gulai Ikan Tongkol. Susah tu bukan pasal apa, kena perah santan bagai. Lepas perap kelapa parut dengan air panas, baru blend dan perah. Kemudian, tumbuk rencahnya. Barulah terjunkan dalam periuk. Tak lama mana, dalam 15-20 minit siap seperiuk.

Lepas tu, masak pulak Sambal Udang Petai. Ini senang sebab semalam dah siapkan cili kisar. Jadi, pagi ni cuma tumbuk bawang je. Lebih kurang 10 minit dah siap sekuali. Semerbak wangi satu rumah bau petai. Aduhai.

Puding Jagung aku dah sediakan malam tadi (lupa snap gambar). So, potong-potong letak dalam pinggan. Tembikai pun potong sekali. Siap. Air sirap sama air suam. Siap.  Harap dia sekeluarga puas hati.

No comments:

Post a Comment