.

Wednesday, January 4, 2017

"Bila terakhir kali kau sedekah?"


Petang tadi macam biasa, lepas kerja aku call Pak Yusof, teman ngeteh bawah pokok cermai, tepi surau, Setapak. Biasanya kami lepak malam. Memandangkan aku ada kerja malam ni, jadi aku ajak Pak (Pak Yusof) ngeteh awal sikit.

Macam biasa, kalau jumpa Pak tak sah kalau tak kena 'basuh'. Pak memang akan kasi 'cuci' bersih kepala otak aku yang selalunya berkeladak dengan macam-macam hal (semua nak simpan, tak nak buang...sayang...hahahaha).

Bersama 2 gelas teh tarik kurang manis, aku dan Pak bersembang macam-macam topik termasuk hal sedekah.

"Bila kali akhir kau sedekah?"

Aku sengeh. Aku tahu, Pak ada modal nak 'membasuh' aku petang ni. Jadi, aku yang tengah sarat dengan beban kepenatan hanya mampu senyum dan serah diri.

"Kau sakit, kau bersedekah. Kau susah, sedekah. Kau susah hati, tertekan...kecewa, marah, sedih...sedekah. Tak banyak pun tak apa, paling penting sedekah tu 'sampai kat hati perut' kau. Jangan ingat bila ada duit saja kena bersedekah. Kau ada RM5, kau sedekah RM2.

"Pak cakap ni kau jangan nak sengeh-sengeh saja. Buat! Tu, bawak kereta jangan macam pelesit kena simbah air yasin. Mati ko nanti, sapa nak teman Pak ngeteh?"

#Pak Yusof, teman ngeteh bawah pokok cermai tepi surau, Setapak.

No comments:

Post a Comment