.

Selasa, 20 Disember 2011

Mental + Block = S.T.R.E.S.S

Oh Tuhan, tenangkan fikiran hambaMu ini-Pix Google
Sejak setahun kebelakangan ni, aku rasa sgt2 nk berhenti kerja. Sampai tiap2 mlm aku asyik pk mcm mn nk berhenti kerja dan mcm mn nk survive bila dah xde gaji bulan2? Semak otak wey!!!

Byk punca yg membuat aku jd mental block sampai tahap x boleh nk fokus pd kerja. Kalau dulu setiap bulan aku teruja memberi bahan terbaik, tp skrg rasa keterujaan tu dh hilang dekat 75%! Seriuskan!!!

Office politics pun makin mcm gampang...I hate it!!!! Really2 hate it, sampai tahap x tahu mcm mn nk react & tackle this kind of situation. Frust gila cuz dh berbelas tahun keje, tp still lg kena hadap benda2 bodoh. Bukan maksud aku nk demand, tp rasa dlm usia skrg dan dgn pengalaman yg aku timba selama ni tak sepatutnya aku masih berada kat tahap sama lg.

Usaha, jgn ckp aku x usaha…mcm2 aku dah buat. Tapi, ye la mungkin usaha aku belum cukup lg utk sampai ke tahap sepatutnya. Aku tahu, aku harus bersyukur dgn rezeki yg Allah berikan kepada aku sebelum dan ketika ini. Aku kena redha dan terus tingkatkan usaha supaya apa yg aku dambakan dpt digenggam.

Jadi bos. Ye mmg aku bercita-cita nak jadi bos kepada diri sendiri. Tapi, bukanlah dlm line yg aku hadap skrg. Walaupun suatu masa dulu dan di tempat kerja lama aku pernah jd bos dlm line sama, tapi honestly aku rasa mcm x best dan serasi. Ada satu tahap aku rasa mcm, line ni mcm berangan je lebih tp kalau nak kaya mmg x de.

Serius aku mmg nak kaya dan suka cari duit (aku sgt suka bau duit). Aku suka pegang duit hasil titik peluh sendiri, bukan drpd poket keluarga atau suami. Aku perlu kaya dan banyak duit utk membantu keluarga, masyarakat dan bangsa juga agama. Aku sedih dan rasa sgt ralat apabila tak mampu atau terpaksa berkira2 apabila nak hulur bantuan kepada lain.

Paling aku sedih bila Ma masih bekerja hanya kerana aku tak mampu beri dia RM1k sebulan (…Ma demand dan sgt la high taste hokey, suka melaram, jalan2 dan makan2. Makna kata, setakat aku beri dia RM3-4 rat sebulan mcm xde makna je kat dia. Tapi, dia tetap amik la dan tak tahu dia buat apa dgn duit2 tu.

Aku risaukan Ma sebenarnya, sgt risau. Lepas Abah pergi (utk selama-lamanya), Ma dah jadi tanggungjawab aku dan adik-adik yg lain. Memang ajal maut urusan Allah, tapi aku belum sanggup kehilangan Ma. Jadi, kalau Ma masih kerja kesihatan dia mudah terganggu. Walaupun kerja dia sgt la senang, tapi kerja tetap kerja kan!

Dah byk kali aku paksa Ma berhenti kerja. Tapi dia beri alasan bosan duduk rumah sorang2, tak ada teman borak dan teman mkn (…maksudnya, dia bekerja bukan sebab nak duit sgt, tp sebab sunyi hidup sorang2…nak2 pulak bila Abah dah tak ada). Iye jugak la, sejak adik bongsu aku kawin dan adik2 lelaki pulak lebih suka dok rumah sewa bujang, Ma tinggal sorang kat umah. Mmg logik sgt dia rasa bosan dan lonely.

Tapi hati aku bagai disayat2 bila Ma sebut penat, sakit kaki, tak puas tido dan mcm2 keluhan lg. Ye, Ma mmg manja sikit. Kalau pening kepala pun, dah riuh sekampung. Aku mmg pernah ada hati nak duduk serumah dgn Ma mcm dulu2, tapi bila difikirkan semula lebih baik tak payah. Ma mmg sporting dan baik, tapi suka membebel + ada je benda tak kena kat mata dan telinga dia. Drpd jadi gaduh + jd anak derhaka, baik tak payah. Sejak 2 thn kebelakangan ni, aku kerap balik umah tgk Ma dan dgr dia membebel mcm2. Biarlah dia luahkan perasaan dia, kasi mood dia ok skit…lepas tu balik umah. Itulah yg selalu aku buat, dah mcm rutin pulak balik tgk Ma, dgr radio Siam dia dan balik.

Ok, balik pasal berhenti kerja dan mental block. If aku nekad berhenti kerja gara2 mental block ni, mcm mn aku nk manjakan Ma. Mmg Ma ada duit sendiri, tapi sebagai anak Ma tetap tanggungjawab aku. Habis duit loan kereta dan umah sapa nak bayar??? Oh Tuhan, sgt semak la pk semua benda ni. Rasa nak lari laju2…jauh2. Tapi ke mana???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan