.

Khamis, 31 Oktober 2013

"Laki tak heran perempuan cantik (part 1)"...

Gambar hiasan semata, tiada kaitan dengan perkisahan di bawah ye.
"...perempuan ni cantik jelita maacam mana pun, tak guna kalau tak pandai layan laki. Macam 'simpan' patung cantik dalam rumah je, tak ada faedah!" Selamba Pok Nick berkata-kata, membuat aku terkesima. Sementara June sudah membulatkan biji matanya yang sedia buntang.

"Engkau cakap baik-baik sikit, apa pulak salah perempuan. Laki yang miang, tak boleh tengok perempuan dahi licin sikit nak disapunya!" Memetir suara June dengan mulut masih penuh dengan sisa Maggi Goreng Mamaknya.

"Kau tengok sendiri, berapa ramai perempuan cantik...jelita...badan ramping macam kerengga tapi akhirnya menjanda. Itu buktinya laki tak heran pun dengan perempuan cantik, yang penting pandai jaga laki!" Pok Nick mempertahankan hujahnya dengan beberapa bukti sambil memetik beberapa nama pelakon cantik di Malaysia (tak payahlah saya susah payah menulisnya di sini ye, paham-paham sendiri sudah!)

"Itulah jantan, bab nak menjatuhkan perempuan bagi kat dia. Semua salah perempuan, habis jantan tak salah?" Cukup beremosi June membalas bahas Pok Nick. Sebenarnya mereka berdua memang pantang bertemu muka, ada saja yang nak digaduhkan.

"Cuba kau fikir, agak-agak kenapa tunang kau cari awek lain?" Soal Pok Nick. Aduh...aku dah diserbu ngilu, takut kalau-kalau berlaku adegan tak diingini gara-gara soalan cepu cemas tu.

"Sebab jantan tu bodoh, aku dah tolong macam-macam tapi menikah dengan betina lain. Aku ni kurang apa? Belajar tinggi, rupa ada...gaji besar. Betina tu? Huh!" Balas June berapi-api. Pok Nick sengih sinis. Alahai...panjang lagilah episode perang mulut depa ni.

"Sebab ko tak jaga mulut! Cakap tu main hembus je, cuba kau lembut sikit. Ni, main jerkoh...bekeng sangat. Tunang mu tu bukan kucing!" Selamba Pok Nick 'membasuh' June, sampai terkulat-kulat muka June cuba nak membalas balik kata-kata mamat Kelate tu.

Hurmmm...Aku tak nafikan, ada betulnya kata-kata Pok Nick pasal June. Memang June agak bekeng sikit, sikit punya hal pun memetir dia marah orang. Tak kira di mana, suara petirnya over-control! Tapi, dia baik hati. Tak lokek tolong orang.

"Sudahlah, jodoh tu rahsia Allah, jangan kita nak persoalkan," lembut Misbun melontar nasihat, sekali gus meredakan kepanasan. Aku senyum, diam merenung gelas kaca berisi Teh O hangat. Pok Nick berdehem beberapa kali, sementara June menggamit pelayan minta tambah segelas kopi panas. Hmmm...mahu saja mencelah minta dia order Kopi O Ais, biar reda api yang membara dalam hatinya ketika itu.

*p/s: esok-esoklah aku huraikan lanjutan sesi dialog kami malam ini ye. Otak aku berat dengan beban migraine, lagipun esok masih perlu bekerja. Good nite dear readers.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan