.

Sabtu, 1 September 2012

Alahai 'Karipop Mini' gua ^_^

Mlm ni tiba-tiba rasa nak main tepung lak, terus google resipi yg berasaskan tepung gandum. Hmmm...ada mcm2 yg menarik hati terutama kuih Kaswi dan Karipap. Ikutkan rasa teringin tu, nak aje buat Kaswi. Tapi memandangkan tahap kemalasan nak buat kerja2 mengukus sukar dikawal, jadi aku buat karipap jek.

Sebab2 utama aku pilih buat karipap, nak sumbat serunding daging yg dok menjanda tepi dinding sejak awal puasa tu ari. Kesian beliau, drpd membazir baik jadikan inti karipap jewk. Nak buat karipap pun dekat 30 minit menggoogle. Bukan apa, mencari resipi yg mudah dan nampak sedap. Cari punya cari, aku nampak gambar karipap yg sgt memikat mata kat blog http://qurrataaayun.blogspot.com.

Daripada bahan dan cara mcm senang, nak menguli pun sekejap je (pakai tgn je senang). Tp dek tak pandai nak kelim, maka kelancaran membuat karipap ini terbantut. Cuba guna acuan, lagi ke laut...semuanya terburai balik...stress mak!!!

Last2 aku redha, kena kelim sendiri walaupun tak cantik dan huduh rupanya (mungkinkah sebab aku buat versi karipap mini, jadi karipap ni dah bertukar menjadi 'karipop'???)

Lepas 1 jam, aku pun gorenglah yg mana menjadi tu. Sedih betul, dr dalam kuali lagi aku nampak betapa huduhnya 'karipop' ku itew. Hai...lantak le, malas nak sedih2...emo2...biasalah pertama kali buat mungkin mcm tu kot. Next time try lg la ye...Anis ^_^

Ini bahan2 yg aku gunakan (ikut resipi yg ada dlm http://qurrataaayun.blogspot.com)
4 cawan tepung
2 sudu besar margerin
1/2 cawan minyak masak
3/4 cawan air
Sedikit garam

Cara-cara:
1. Panaskan margerin + minyak, curah dalam mangkuk berisi tepung.
2. Gaul adunan sehingga sebati menggunakan garpu atau senduk kayu.
3. Kemudian campurkan garam dalam air, dan tuang dalam adunan. Gaul sehingga sebati dan menjadi doh yang lembut.
4. Bahagikan adunan pada bebola kecil, canai dan letak inti kesukaan (aku sumbat serunding daging). Cantum dan kelim kemas bahagian tepi. Goreng karipap (aku punya versi 'karipop mini') sehingga kuning keemasan.

Sekarang korang layan la gambar2 'Karipop Minit' gue hukhukhuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan