.

Selasa, 15 November 2011

Gembang-gembang sekitar Jakarta Fashion Week...

Walaupun penulisan mengenai pentas fesyen bukan bidang kemahiran aku, tp sejak jd writer di beberapa majalah berkonsep lifestyle termasuk JELITA, maka aku perlu biasakan diri. Mmg semak kepala, nasib baiklah reti serba sikit hal2 yg berkait dgn fesyen dan yg penting ramai jugak yg mengkagumi cita rasa fesyen aku (...walaupun style aku setiap hari x de la fesyen mn, tp ok la drpd jd mangsa fesyen khenn).

Cover event Jakarta Fashion Week 2012 pd 12-17 November lepas utk yg ke-2 kalinya sejak berkhidmat di JELITA dan ini kali entah ke berapa sejak terbabit dalam penulisan lifestyle magazine. Alhamdulillah.

Mmg seronok sebb dpt tiket foc...tajaan penginapan di hotel bertaraf 5*, cuma bab mkn je kena pandai2 cari sendirk. Rasanya lebih baik sebab walaupun berada di Jakarta yg katanya hampir sama je dgn Malaysia. Tp bab2 mkn ni kena jaga skit, bukan semua hangpa boleh tibai. Dan aku selalu rasa sgt bersyukur jd org M'sia sebab segalanya masih terkawal. Nak tahu penjualnya Islam ke bukan, halal or non halal masih boleh dibezakan.

Hotel Mahakam, Jakarta
Lobbynya so sweet
Kalau kat negara kita, kita bebas mkn kat gerai2 Mak Bedah, Pak Mat Sulung or Kak Limah Janda tepi jalan. Tp kat Jakarta jgn buat pasal, korang nampak je muka cam Melayu tp agamanya belum tentu. Kat sana, org cina depa pun fasih cakap Indon...cam na gamaknya???

Sepanjang 5 hari kat kota Jakarta badan mmg letih, tp seronok cuz dpt buat sesi cuci mata. Pakaian2 indah silih berganti kat depan mata, model2 pulak cun-melecun...hehehe lapang otak sekejap. Cuma nk berjimba sakan tu x de la cuz kali ni aku p dgn Puan Boss. So kena kawal perasaan sikit, x leh nk buat ikut kepala aku jek.

Nasi Padang-telur belado, rendang daging dan sayur pucuk ubi.
Kami menginap di Hotel Mahakam, Jakarta. Sib baik tempatnya agak strategik cuz sgt dkt dgn gedung Block M dan di sekitarnya ada 7E yg aku boleh kata best la sebab semua ada. Paling aku suka teh tariknya...walaupun sgt manis tp supersedap! Tp aku x le minum manis2 tu, apa susah balik bilik hotel tambah 2 gelas air panas lagi...sgt jimat sampai ke pg boleh minum ;-)

Teh tarik segera n meggi cup.
Sebenarnya, byk benda yg aku plan nk beli terutama novel2 lokalnya. Dan nasib aku baik cuz penyelaras event tu sudi bawak aku ke gedung Gramedia di Grand Indonesia. Mmg superduper besar gedung tuh, silap2 boleh sesat barat dan aku pun mmg nyaris2 nk sesat bagai.

Byk novel yg aku teringin sgt2 nk beli tp x de stock. Mungkin jugak aku terlepas pandang cuz nk cepat takut org tggu lama sgt. Jd apa yg aku jumpa depan mata, kalau berkenan itulah yg aku rembat. Yg di cari ada beberapa buah x jumpa2...mmg habis stock betul gamaknya. Mmg frust sgt tp redha je la nk buat mcm mn khenn...tp aku plan nk dtg lg esoknya, kebetulan jadual x padat sgt.

Inilah antara novel2 yg sempat aku rembat.
Esoknya, lepas temankan Puan Boss dan writer drpd Majalah Cosmopolitan berbelanja di Tanah Abang (kat sini aku saja dera derang naik Bajai...hahahaha huru-hara aku tgk muka Puan Boss dan adik Cosmo yg cuak sakan. Aku biasa2 jek, cuz dh pernah beberapa kali naik masa bekerja kat Kota Wisata,Cibubur, Jakarta sebelum ni-sgt nakal mak kan noks...wakakakaka)

Sweet je model ni.
Aku suka model yg ni...sgt suke...sorry gua buka les ye!
Lepas fashion show selesai jam 3pm, aku terus ajak Puan Bos ke Grand Indonesia semula. Kebetulan depa nk p Thamrin City yg kedudukannya bersebelahan dgn gedung yg aku nk p tu...kira aku ni tgh buat sesi sambil menyelam minum air la kan. Ingat senang2 hati nk ajak Puan Bos merewang time keje???

Aku minta 1jam utk berlari dan cari buku kat Gramedia.Mmg kelam kabut sebab kena ingat jln masuk dan jalan keluar nanti sesat susah la aku. Tak sampai 40 minit, aku keluar balik sebab buku yg aku cari mmg x de, sgt2 frust der. Tambah sedih bila keluar2 je gedung gadang tu hujan maha lebatnya hai.

Perjalanan nk ke gedung Thamrin City terasa sgt jauh sebab kena redah hujan dan nasib aku sgt2 x baik sebaik sj sampai kat depan pintu lobi utama gedung tu, aku jatuh terlentang gara2 lantainya licin. Malunya jgn ckp la, sambil tahan sakit aku terus bangkit...time angkat kepala tu aku terus pegang belakang kepala dan alhamdulillah x berdarah walaupun sakitnya Tuhan je tahu. Tp masa angkat kepala tu leher aku berbunyi semacam, aduh cuaknya...tp sebab tgh malu sebab org dok tgk aku terlentang tgh2 alam bertemankan hujan lebat tu...aku abaikan je rasa aneh tu. Lg aneh bin pelik sebab x de sekor manusia pun yg sudi nk tolong aku time tu. Kesiankan!!!

Dgn baju yg basah kuyup dan badan serta kepala yg sgt sakit...aku gagahkan diri cari Puan Boss and the geng. Entah kat mana depa tunggu aku pun xtau...naik mentel aku carik depa. Dkt 40minit sama2 mencari, akhirnya van depa muncul depan pintu. Masuk je dlm van, aku terus bersandar. Sambil berdoa byk2 supaya x de kejadian x diingini berlaku pd aku kerana jatuh td.

3 jam terperuk dlm jem mmg menyeksakan, perut pulak sgt lapar. Kebetulan dr pg perut ni cuma beralas roti bakar dan telur dadar. Mmg aku x de selera nk mkn pg tu, mungkin sebab kenyang dok belasah teh tarik yg berganda2 lepas ditambah air ;-)

PHD kat Jakarta.
Sampai depan pintu hotel, aku terus ke 7E. Ingat nk mkn meggi cup je, tp perut kata nk makan makanan berat...so aku pun masukkan Pizza Hut. Walaupun tahu x kan habisnya pizza tu, aku ikutkan juga kata hati. Sian kat perut aku ni, biarlah mlm ni mkn byk skit...dr pagi kot dia berlapar.

Datuk Bernard pun ade.
Lepas mkn dua potong pizza, aku terus tido. Badan x leh nk cover sakit lg...dan nanti2 la aku sambung entry ni ye ;-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan