.

Memaparkan catatan dengan label Nota Hati. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Nota Hati. Papar semua catatan

Ahad, 17 Januari 2021

Cinta Atau Suka? Bezanya, Nipis



"Macam mana nak tahu perasaan kita kepada seseorang itu 'sifatnya' cinta atau sekadar suka?"


Jujur dan logiknya, secara peribadi aku berasa tak layak nak beri jawapan (apatah lagi jawapan tepat dan pasti) berkenaan soalan di atas.


Sebab, beberapa waktu dulu, aku sendiri keliru antara dua rasa itu. Aku tak pasti, apa yang aku sedang rasa itu sekadar hanya suka atau sudah pun terlanjur masuk ke fasa 'jatuh cinta'. Sungguh, aku tak tahu dan tak boleh nak membezakannya.


Cumanya, sejauh pengalaman aku (waktu itu), kalau sudah masuk fasa cinta, perasaan dan emosi aku menjadi sangat unik dalam menghadapinya.


Berbanding suka, tahap kesungguhan aku tak sepadu mendepani cinta. Faham tak apa aku cuba katakan ni? Tak faham? Tak apa...๐Ÿ˜๐Ÿ˜


Tetapi, apabila ditanya macam mana nak membezakan dua perasaan itu, aku tak mampu nak memberi jawapan yang sesuai apatah lagi tepat untuk orang yang bertanya jadikan sebagai panduan atau rujukan.


Perasaan itu kau saja tahu, rasanya bagaimana. Macam makan nasi ayam, 10 orang makan, pastinya review mereka berbeza walaupun hidangan sama.


Bagi aku, secara peribadilah 'kan, suka subjektif. Aku suka lelaki pendiam, tak banyak cakap tapi rajin dan  bijak. Suka aku ni boleh berubah menjadi cinta kalau kena gayanya. Dan perasaan suka aku itu boleh menjadi sekadar suka... Suka berkawan, suka tengok atau suka bekerjasama. Sebab, aku suka sikap dia. Dia memenuhi kriteria yang aku suka iaitu pendiam, rajin dan bijak.


Cinta pula, sejauh pengalaman aku sebelum ini, ada beberapa sikap dia yang aku tak suka dan tak boleh terima langsung. Tetapi aku masih 'melekat' dengan dia. 


Misalnya, dia pendiam, tak banyak bunyi sangat. Rajin dan bijak, tetapi dia masuk kategori lelaki 'sejuk'. Letih nak panaskan keadaan, sampai tahap kebanyakan masa aku terpaksa jadi badut untuk ceriakan keadaan. 


Serius, aku stress teruk dengan sikapnya itu. Tetapi, anehnya, aku masih 'melekat' dengan dia. Masih rindu dia, tak boleh tak tengok muka dia. Mesti nak bercakap-cakap dengan dia, mesti nak tahu setiap perkembangan dia.


Walau kedinginan dia buat aku jadi beku, tetapi perasaan... emosi aku tetap hangat untuk dia. Aku tak nampak orang lain yang lebih sesuai kecuali dia.


Beza pula dengan orang yang aku suka. Dia kepit orang lain depan aku, emosi aku ok saja. Nampak gambar dia bersama perempuan lain di media sosial, aku siap menyakat dia lagi. Dan paling penting, hal itu tak mengganggu emosi atau tumpuan aku.



Pun begitu, tafsiran aku berdasarkan pengalaman sendiri ni tak sesuailah untuk orang yang bertanya soalan di atas tu jadikan panduan dan rujukan. Situasi perasaan dia pastinya berbeza.


Ada situasi, perempuan dan lelaki, boleh berkawan baik (bff) tanpa perasaan cinta. Pada suatu keadaan lain, hubungan - kawan baik (bff) itu boleh bertukar menjadi sebuah hubungan cinta. Jatuh cinta dengan kawan baik sendiri, banyak sudah terjadi dan bukan sesuatu yang aneh.


Cinta dan suka, apa bezanya? Kau orang boleh komen?

Rabu, 13 Januari 2021

Cinta Atau Suka?


"Miss, macam mana kita nak tahu... Perasaan kita kepada seseorang tu cinta atau hanya suka?"


Masuk kerja beberapa hari lepas, aku dapat soalan cepu cemas ni dinding Whatsapp. Aku senyum, sambil garu-garu kepala yang tak gatal.


Lepas selesai proses dua artikel, barulah ada masa nak bertenang dan balas soalan itu. Sambil membalas, tak semena-mena aku teringat kisah zaman sekolah dulu.


Zaman remaja, nak ambil SPM lagi hahaha.


Takdir-Nya, aku terjatuh hati (tepatnya, hatiku terjatuh suka) kat seorang pelajar lelaki yang dua tahun lebih tua daripada aku. Kami dari sekolah yang sama. Dan, sama-sama nak hadap peperiksaan penting iaitu SPM dan STPM.


Sejak sekolah sampai sekarang, aku memang suka datang awal. Jadinya, waktu sekolah dulu, setengah jam atau kurang 15 minit, biasanya aku sudah ada dalam kelas. Bersihkan dan kemas kelas, itu tugas sukarela aku. Aku suka, rasa puas hati setiap kali dapat buat begitu.


Nak jadi cerita, suatu pagi selepas sapu dan kemas kelas, aku berdiri dan bersidai di kaki lima kelas. Kelas aku tingkat atas dan menghadap jalan masuk ke dalam sekolah. Jadi, memang bebas mata dapat tengok warga sekolah masuk atau keluar sekolah.


Pagi itu, aku terpandang seorang pelajar lelaki. Kemas dan rapi penampilannya. Tinggi lampai dan paling aku suka, tengok cara dia berjalan. Tersusun, ada gaya tersendiri dan berkeyakinan. Ya, aku cukup suka tengok dia berjalan menuju masuk ke bangunan kelas.


Tapi, pagi itu aku tak tahu dia pelajar kelas mana. Tingkatan berapa, apatah lagi namanya. Hanya cam muka dia, taklah kacak sangat, tetapi pada pandangan aku, dia masuk kategori lelaki yang good looking๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š


Sejak hari itu, setiap pagi, aku akan sengaja 'bersidai' di kaki lima kelas. Hanya semata-mata nak tengok si dia berjalan masuk ke bangunan kelas, dan hilang... lesap... ghaib dari pandangan mata aku.


Sebulan memerhati, barulah aku tahu namanya dan tingkatan berapa. Ya, memang aku tak mencari info fasal dia. Entahlah, tak terfikir nak mencari. Tetapi, info itu datang sendiri.


Kebetulan, waktu rehat aku ke kantin sekolah untuk tapaw air dan kuih. Waktu itu aku nampak si dia bersama kawan-kawannya sedang makan. Punyalah cuak (hahaha.,.. padahal dia bukan tahu pun aku selalu perhatikan dia).


Perasaan aku waktu itu punyalah gabra... Hishhh... Tak tahu nak gambarkan macam mana, cuma yang aku ingat betul, kulit muka aku masa tu panas sampai ke telinga. Panas dek menahan rasa cuak dan segan sendiri ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†


Dan hari itu, punyalah bahagia apabila akhirnya aku tahu nama dia. Segak nama dia, sesuai dengan orangnya๐Ÿ˜š


Memandangkan aku nak hadap SPM dan si dia pun begitu, aku sekadar melihat juga menjadi pemerhati setianya dari jauh saja. 


Jangan kata tegur dia, sengaja nak mendekatinya pun aku tak berani. Bagi aku, cukuplah sekadar itu, aku ada tugas penting.


Tetapi aku sedar, perasaan itu (suka tengok dia) buat aku lebih bersemangat nak ke sekolah setiap hari.


Dipendekkan cerita, aku tak tahu macam mana 'soal hati' aku tu boleh bocor dan sampai kat dia. Hingga suatu hari, si dia datang ke kelas aku. Masa tu sudah pun habis waktu sekolah, tetapi aku dan bff masih ada dalam kelas.


Kami baru habis buat ulang kaji bersama, sambil kemas kelas kami berborak dan menyanyi suka-suka.


Memang terkejut habis apabila tiba-tiba dia muncul dan masuk dalam kelas. Rasanya nak gugur jantung aku ketika itu.


Dalam keadaan masih terkejut, aku dikejutkan lagi dengan cerita dia... fasal surat cinta. Kata dia, surat cinta itu dipos kepadanya dan pemilik surat itu (a.k.a penulis surat itu) adalah aku. 


Serius, aku terkejut nak mati dengar apa yang keluar dari mulut dia.


Bukan saja terkejut. Tetapi berbaur dengan perasaan malu, marah, sedih dan kecewa. Apatah lagi apabila mendengar 'nasihat' padu daripadanya.


Petang itu, menjadi petang yang paling terburuk dalam hidup aku. Aku tak pernah rasa malu dan marah seperti itu.


Siapa yang menulis surat cinta mewakili aku tu?? Siapa?


Sungguh, sampai sekarang aku masih tak tahu jawapan yang pasti. Cuma, andaian bff aku, katanya ada kemungkinan besar kawan kami yang buat. Aku tak rapat dengan dia, dia lebih rapat dengan bff aku tu. Dan bff aku mengaku dia ada terlepas cakap fasal rahsia hati aku tu.


Dan seingat aku, memang tak siapa tahu (kecuali bff aku) fasal rahsia hati aku tu. Aku suka dia diam-diam saja, tapi tak pernah sampai tahap nak tulis dan hantar surat cinta.


Setiap kali aku teringatkan kejadian itu, aku rasa sangat malu, marah dan kecewa (sampai sekarang).


Lebih membuat aku terkilan (hingga ke post entry ini ditaip), aku masih tak berkesempatan beritahu dia, bukan aku yang menulis surat cinta itu kepadanya. 


Tak pernah. Tak pernah sekali aku terfikir nak buat begitu walauapun sekarang aku bekerja dalam dunia penulisan๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…


Hahhh... Begitulah kisahnya. Cerita 'suka' aku kepada seseorang, tetapi belum sempat masuk ke fasa 'cinta' sudah kena tembak. Jadinya, tak berpeluanglah aku nak pastikan, perasaan aku ketika itu sekadar suka atau sudah jatuh cinta.


Apa yang aku rasa selepas kena tembak hari itu bukanlah patah hati, tetapi malu dan marah. Marah dan malu kerana dituduh menulis surat cinta oleh seseorang yang aku tengah suka secara diam-diam.


Macam mana ya aku nak terjemahkan perasaan itu dalam bentuk perkataan?


Oh, berkenaan jawapan untuk soalan di atas itu, nanti dalam entry lain aku sambung ye... Tiba-tiba rasa macam ada kupu-kupu dalam hati๐Ÿ˜Ÿ๐Ÿ˜ข

Selasa, 29 Disember 2020

Pull Me Out


Laying in the silence
Waiting for the sirens Signs, any signs I'm alive still I don't wanna lose it I'm not getting through this Hey, should I pray? should I pray To myself? To a God? To a saviour who can Unbreak the broken Unsay these spoken words Find hope in the hopeless Pull me out of the train wreck Unburn the ashes Unchain the reactions, I'm not ready to die, not yet Pull me out of the train wreck Pull me out, pull me out, pull me out Pull me out, pull me out Underneath our bad blood We still got a sanctum, home Still a home, still a home here It's not too late to build it back 'Cause a one-in-a-million chance Is still a chance, still a chance And I would take those odds Unbreak the broken Unsay these spoken words Find hope in the hopeless Pull me out of the train wreck Unburn the ashes Unchain the reactions, I'm not ready to die, not yet Pull me out the train wreck Pull me out, pull me out, pull me out Pull me out, pull me out, pull me out You can say what you like 'cause see, I would die for you I, I'm down on my knees and I need you to be my God Be my help, be a savior who can Unbreak the broken Unsay these reckless words (find hope in the hopeless) Pull me out of the train wreck Unburn the ashes Unchain the reactions, I'm not ready to die, not yet Pull me out of the train wreck Pull me out, pull me out, pull me out Pull me out, pull me out, pull me out

Ahad, 27 Disember 2020

Bukan Aku

 




Bukan sekali dua aku gelakkan diri sendiri. Banyak kali. 


Aku memang selalu juga fikir, kenapa ya aku biarkan aje orang buli perasaan aku?

 

Tak berharga sangat ke perasaan aku ni, sampai orang suka hati aje buat aku begitu?


Dan buat sekian kalinya, aku masih biarkan juga keadaan itu berlaku pada diri ini.


Aku masih layan, aku masih beri ruang dan peluang emosi aku dipijak-pijak.


Bukan tak sakit, dah tahap koyak rabak sana ini.


Aku dah penat sebenarnya hadap semua tu, kadang memang aku dengan sengajanya biarkan. Aku malas nak fikir. Lantakkan aje, asalkan tukang jahanamkan emosi aku tu puas.


Mungkin itu kebahagiaan dia, buat emosi aku rabak.


Bahagia?


Teruskan.


Aku? Walau ada ketika, muncul rasa nak membalas... Tapi hati dan fikiran aku menolak. Itu bukan aku. 




Aku tak 'mampu' nak buat macam tu.


Aku tak boleh, aku tak sanggup.

Rabu, 9 Oktober 2019

Oktober Yang Terpilu


Tarikh hari ini, kalau boleh aku tak mahu ingat langsung. Sejak beberapa peristiwa hitam berlaku pada tarikh ini, aku off telefon. Hilang seketika daripada media sosial.


Walau tak ramai yang tahu atau perasaan, aku berusaha keras hilangkan diri hanya untuk melindungi emosi sendiri.


Bagi aku secara peribadi, tiada yang manis di bulan OKTOBER.


Walau aku berkongsi Oktober yang sama dengan arwah Abah ( Tuan Remli Tuan Ibrahim), tetapi Abah tak ada. Banyak hal yang aku terkilan dan rasa sangat berdosa membabitkan Abah. Sampai sekarang, aku masih mampu maki diri sendiri dek rasa itu.


Pada tarikh sama seperti hari ini, aku kehilangan seorang sahabat. Biar kami berlainan bangsa, tetapi dia istimewa dalam hati aku. Becca, aku rindu kau.


Oktober, tiada lagi ucapan manis daripada seorang TTM. Aku tahu dia di mana, tetapi aku tak boleh lagi mendekatinya. 


Dan sama seperti tahun-tahun sebelumnya, tahun ini aku masih dalam 'hidup dan emosi' sama menyambut #Oktober ,


Aku masih tak mampu mengucapkan #HelloOctober . 


Oktober, masih lagi menjadi yang terpilu dalam hatiku. Merangkul kemas dan kejab.


Maafkan aku.